بررسی عملکرد دوره چهارم شورای شهر و شهرداری ایزدشهر

۱۳۹۵/۱۰/۲۸

بسمه تعالی

(( بررسی عملکرد دوره چهارم شورای شهر و شهرداری ایزدشهر ))

 

مقدمه :

نگاهی به شوراها در آیینه تاریخ ؛

در دوران  مشروطه (۱۲۸۶) که در دوره نخست مجلس شورای اسلامی به لزوم ایجاد انجمن‌های ایالتی و ولایتی (به عنوان شوراهای محلی) اشاره شده‌ بود. با این حال در دوران قاجار و دوران پهلوی اول ایجاد این انجمن‌ها انجام نشد. پس از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم و به قدرت رسیدن محمدرضا پهلوی، با فضای باز سیاسی ایجاد شده این مسئله چند بار دیگر مطرح شد، من‌ جمله در سال‌های ۱۳۲۹ و ۱۳۴۱، اما هیج‌گاه عملی نشد.

با وقوع انقلاب، شوراهای محلی از همان ابتدا مورد توجه قرار گرفتند و در سال ۱۳۵۸ برای برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا مصوبه‌هایی تصویب شد. در قانون اساسی جدید نیز برگزاری این انتخابات تصریح شد. پس از حدود ۲۰ سال با روی کار آمدن دولت هفتم، اجرای انتخابات شوراها در سال ۱۳۷۷ محقق شد و در ۱۷ اسفند این سال، رای‌دهندگان برای انتخاب بیش از ۲۰۰٬۰۰۰ کرسی در نخستین انتخابات شوراها رای دادند.

سومین دوره، همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۳۸۵ برگزار شد. انتخابات دوره چهارم باید در سال ۱۳۸۹ برگزار می‌شد اما در تیرماه همین سال، دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با مصوبه‌ای طول دوره را ۲٫۵ سال دیگر افزایش داد تا انتخابات دوره چهارم همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ برگزار شود.

سابقه تاریخی برگزاری انتخابات ؛

۱یکمین دوره ۷ اسفند ۱۳۷۷

۲دومین دوره ۹ اسفند ۱۳۸۱

۳سومین دوره ۲۴ آذر ۱۳۸۵

۴چهارمین دوره ۲۴ خرداد ۱۳۹۲

 

ایزدشهر :

 از شهرهای استان مازندران در شمال ایران است که در ۸ کیلومتری غرب محمودآباد و ۷ کیلومتری شرق نور واقع شده است. این شهر، در بخش مرکزی شهرستان نور در کنار دریای خزر قرار دارد..

جمعیت «ایزدشهر» در سال ۱۳۸۵، برابر با ۶٫۸۸۸ نفر گزارش شده است.شهرداری این شهر، جمعیت آن را در سال ۱۳۸۶ حدود ۹۰۰۰ نفر برآورد می‌کند که هزار نفر از آن‌ها را افراد غیر بومی تشکیل می‌دهند..

این شهر در سال ۱۳۸۴ خورشیدی از ادغام روستاهای بازارسر ، ساروج‌محله و امیرآباد کناره از توابع دهستان ناتل کنار، بخش مرکزی شهرستان نور تشکیل شد.و نام خود را از شهرک توریستی ایزدشهر که در سال ۱۳۵۴ توسط شاهپور غلامرضا پهلوی ساخته بود گرفت. شهرداری آن نیز در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۴ تأسیس شد.

شهرداران دوره چهارم :

مهندس یحیی علی پور

مهندس حسن یحیی پور

اعضا شورا دوره چهارم :

نادر بینایی

علی اکبر حسینی

بهزاد خاکپور

محمد باقر دریایی

علی کلوانی

در سال سوم دوره چهارم :

ابراهیم ابراهیمی

علیرضا اسدی

شهر ایزدشهر با تمام جنبه های مثبت طبیعی و شهری که به خود دارد زمینه ساز جدی جذب توریست و سرمایه گذار در بخش های مختلف می باشد، اگر درآمد این شهر به درستی مدیریت شود و با فعالیت روزافزون مدیران حاضر شهرداری ، می توان چشم انداز خوبی برای توسعه این شهر خطی و طولی انتظار داشت.

هر شهرداری با مدیریت شهردار و نظارت اعضا شورای شهر به عنوان نمایندگان مستقیم مردم در شهرداری، باید در توسعه شهر اقدامات لازم را انجام داده و شهر را از هرگونه آسیب دور نگه دارند، این آسیب ها که بخش عمده ای از آن را می توان در به هدر رفت درآمد شهری خلاصه کرد.

سوال عمده اذهان مردم شهر چنین می باشد، آیا شهرداری ایزدشهر با کمک اعضا دوره چهارم با این همه فراز و نشیب ها، عملکرد مثبتی در این زمینه داشته، یا همواره عملکرد منفی آنها چربش بیشتری به خود دیده؟

در هر شهر و شهرداری قطعا نکات مثبت و منفی زیادی مورد توجه عام قرار دارد، و مردم هم به عنوان مصرف کننده اصلی این آورده شهری، صرفا نباید به جنبه های منفی و انتقادی آن توجه کنند.

گاها با تشویق مردم و حتی مشاوره آنان می توان ضعف را به قدرت تبدیل کرد و شهر را به سمت توسعه روزافزون سوق داد. و اما چقدر شهرداری ایزدشهر و اعضا شورا در این زمینه موفق بودند ، قضاوت همواره به عهده مردم می باشد. اما این قضاوت زمانی صحیح می باشد که شهروندان آگاهی کامل از عملکرد مثبت و منفی مسوولین داشته باشند.

با توجه به اینکه در طول این دوره ما بیشتر به نکات منفی به منظور اصلاح عملکرد در برخی موضوعات پرداختیم ، در این مقاله سعی بر این شده، بیشتر به جنبه های مثبت شورا و شهرداری ایزدشهر در تمام زمینه ها نگاهی شود و انشاالله در مقالات آتی سعی خواهیم کرد جنبه های منفی و نقاط ضعف رو برای شهروندان و همچنین کاندید های دوره آتی بازگو نماییم تا شاید راه توسعه را برای این شهر زیبا تسریع بخشیم و شاهد تکرار دوباره برخی موضوعات نباشیم.

 

فعالیت های شورای شهر و شهرداری ایزدشهر را به چند بخش عمده تقسیم نموده ایم تا بتوانیم بهتر به تحلیل عملکرد ها بپردازیم

مهم ترین فعالیت شهرداری شهر ایزدشهر به موارد زیر تقسیم می شود:

1) فعالیت عمرانی

2) فعالیت فضای سبز و نگهداری آن

3) نمای شهری و المان ها

4) توجه به زیر ساخت ها ورزشی

5) کارها زیر بنایی در مورد آب، برق، گاز، مخابرات و خدمات درمانی

6) توسعه معابر و خیابان ها و...

7) پارک ها و توسعه سرانه آن

8) آرامستان ها

9) جذب سرمایه گذار و حمایت آن

10) فعالیت های مالی و حسابداری _ وضعیت درآمدی و بدهی شهرداری ایزدشهر

11) فعالیت روابط عمومی و تبلیغاتی و مذهبی

12) توجه به سواحل و جنگل

13) مدیریت پسماند و جمع آوری زباله ها و

14) همکاری متقابل با استانداری و جذب درآمد و منابع دولتی

15) سایر موارد

 

واما بررسی هر کدام از این موارد فوق:

1) فعالیت های عمرانی:

قطعا اگر بخواهیم یک شهر را در دوره چهارم شورای شهر و شهرداری از نظر عملکرد مثبت و به تبع آمار و ارقام به عنوان نمونه انتخاب کنیم، می توان به نام شهر ایزدشهر اشاره کرد.

دوره چهارم شورای شهر ایزدشهر به مدیریت شهری شهردار مهندس یحیی پور را می توان به (( نهضت آسفالت و هدایت آب های سطحی و احداث کانال و کانیوو))  نامید.

همان طور که در سخنرانی سال قبل شهردار ایزدشهر در مسجد هاشمی خاطره ای عجیب رقم زده شد و ایشان اعلام کردند تا پایان دوره چهارم اگر کوچه ای بدون آسفالت در شهر باشد اینجانب استعفا میدهم و هم این که آبی در مرکز شهر روی آسفالت جمع شده باشد اینجانب برای همیشه ایزدشهر را ترک خواهم کرد. بی دلیل با تلاش های زیاد مجموعه شهرداری نبوده است،

 

 

فایل صوتی سخنان شهردار در مسجد هاشمی ایزدشهر (14/11/1394)

 


بیش از چندین میلیارد هزینه عمرانی آسفالت تا کنون در دوره اخیر خصوصا دو سال اخیر برای آسفالت حدود هفتاد درصد کوچه ها و معابر ایزدشهر ، خود بیان گر آمار و ارقام بسیار بالایی می باشد. ایزدشهر با این همه درآمد مالی در دو سال اخیر، با توجه به کاستی ها عمرانی و مشکلات عدیده ای که از گذشته تا کنون به خود دیده بود، چاره ای جز تسهیل رفت و آمد مردم با رخت بستن فضای خاک و گلی کوچه ها نداشت.

به تبع با توجه به چند دوره مناقصه و ترک تشریفات اداری سنگین و مناقصات میلیاردی که آخرین مناقصه آن هم ماه گذشته بوده بالغ بر ده میلیارد تومان که حدود شش میلیارد به آسفالت و دو میلیارد به پیاده رو سازی و دو میلیارد برای خیابان بیست متری هزینه و اجرا خواهد شد ، مجموعه مدیریتی دوره چهارم ایزدشهر عملکرد خوبی در این مورد از خود به یادگار گذاشته است.

جدا از آسفالت اکثر معابر شهر که برخی این کوچه ها که نیاز به تعریض یا زیرسازی و تعویض لوله آب، برق، گاز، مخابرات، تعویض تیر های برق و.... بودکه با همت ادارات مربوط و شهرداری بستر را برای آسفالت مهیا می کرد، امروز نیز شاهد چنین بستری برای آغاز اجرا مناقصه ده میلیارد تومانی هستیم، هر چند در این راه مانند هر شهری دیگر نواقصی هم داشته اند ولی کار بزرگ، تصمیم بزرگ، مشکلات بزرگ هم در پی خواهد داشت.

-- پروژه سنگین هدایت آب سطحی جمع شده در مرکز شهر، در چندین دوره با مشاوره و هم فکری مهندسین مختلف نتیجه به یک پروژه بزرگ بود، یعنی لوله گذاری کوچه گلسار 65 به سمت دریا و تعویض شیب یعنی از شرق به غرب از حوالی امام زاده قاسم به گلسار 65 و کانال زیر زمینی و لوله گذاری از عرض خیابان از ضلع جنوب به سمت شمال و هدایت آب سطحی شهر،  این کار بزرگ که هزینه میلیاردی را با کمک چند پیمانکار به خود دیده بود در نهایت در چند هفته گذشته بصورت موفق آمیزی آزمایش خود را پس داده و باید منتظر باران های شدید بود تا زورآزمایی آن را در عمل دید.

-- احداث کانال ها مختلف سطح شهر در ضلع شمالی و جنوبی از جمله گلستان 85 _78 _ شالیزار 17_ آفتاب دهم _ نارنجستان پنجم _ گلسار 15 به سمت دریا و چند کوچه اصلی نیایش _ یاس دوم و سوم و.... _ گلستان پنج در چند نقطه از کوچه ها بازارسر و ساروج محله به سمت دریا و رودخانه با هزینه ها عمرانی میلیاردی

همچنین کانال گلستان 1 _ دیواره گلستان 5 _ دریچه هدایت آب در گلستان 5 _ کانال هدایت ابهای سطحی از گلسار 62 الی 65   _ کانال گلستان 54 - کانال گلسار 55 یاس 2 و 3 - کانال از روبروی گلسار 65 الی گلستان  17 - کانال گلسار 3

_ لایروبی رودخانه‌ها در سه منطقه و انهار اصلی و فرعی _

_ پارک شالیزار 17 و گلستان 15  

_ دیواره سازی در بستر رودخانه در گلستان 84 شالیزار 17

_ پل گلستان 54 و 61

_ احداث دور برگردان در منطقه امیرآباد که مشکل اصلی منطقه بوده با رایزنی و جلسات متعدد رفع شده است

_ اصلاح ترافیکی بلوار اصلی شهر در چند نقطه

_ دیوار سازی رودخانه بخش جنوبی منطقه امیرآباد از مسیر باشگاه به سمت پارک

_ دیوار سازی بستر رودخانه در بخش ساحلی گلسار 15

_ اصلاح هدایت آب سطحی در چند نقطه از منطقه ساروج محله در بخش کشاورزی منتهی به رستم رود

_ کار کانال اصلی و بلوار کشی کوچه گلسار سوم

_ مخلوط ریزی کوچه ها منتهی به زمین ها کشاورزی برای تسهیل رفت و آمد کشاورزان

_ تعمیر فضای بهداشتی و درمانگاه ها و...

و موارد ریز  بسیاری که در بخش های مختلف در بند های بعدی آمده است.

 

2) فعالیت های فضای سبز:

در چند سال اخیر تنها چیزی که ایزدشهر ، این شهر خطی با بلوار مستقیم نه کیلومتری را شکل شهری بسیار زنده به خود داده است همین فضای سبز و درخت کاری و... بوده است، بخش فضای سبز شهرداری با همت بالا پرسنل خدوم آن ،  همیشه رضایت مردم را به خود دیده است، گل کاری و هرس و سم پاشی به موقع به همراه آب دهی مناسب آن  چهره شهر را پویا داشته است ، همچنین افزایش فضای سبز با کاشت نهال نارنج در چندین مرحله، و درختان دیگر همگی نشان از عملکرد خوب در این زمینه می باشد.

هر چند مدتی پیش هرس عجیب درختان قدیمی نگرانی را برای مردم در پی داشته، اما فراموش نکنیم کاشت درختان طویل رشد مانند چنار در سالهای آغازین زیر سیم برق اشتباه محض بوده که بعد گذشت چند سال ناچار به هرس بوده است. در کل هر چند می شد با جابجایی و یا کابل زیر زمینی به خروجی شهر حوالی اکام شهر که درختان تنومند و قدیمی داشته را بهتر اصلاح نمود و اینگونه نمای ورود و خروج ایزدشهر را با این نوع هرس از بین نمی برد، ولی باز هم جای افزایش فضای سبز برای این شهر جوان وجود دارد و الزامی می باشد.

تلاش پرسنل فضای سبز ستودنی بوده، گاها نیاز به مشاوره از مردم فهیم شهر هم به خود ببیند هیچ نقص نخواهد داشت..

 

3) نمای شهری و المان ؛

ایزدشهر همیشه نگران یک نماد بوده تا با آن مطرح شود، شعار آرمان شهر گردشگری باید ایزدشهر را با شکل خاصی به کشور معرفی می کرد، هر چند برای بخش ورودی و خروجی شهر کار به خصوصی تا کنون صورت نگرفته، ولی اعضا شورا و شهرداری سعی بر احداث دروازه ورودی شهر را داشته و هم اکنون این مبحث برای شهرداری مورد توجه می باشد، بلوار اصلی شهر همان چند نماد دوره گذشته را داشته و هر ساله با رنگ آمیزی چهره ای متفاوت به خود دارد، اما شهردار ایزدشهر با همراهی امام جمعه و گرفتن مشاوره از ایشان و اعضا شورای شهر در سه نقطه شهر اقدام به نصب المان شهدا کرده است تا شهر زیبا ایزدشهر با نام و عکس شهدا والا مقام شهر متبرک شود، در ادامه راه میدان جنب امام زاده قاسم با طرحی مدرن و مذهبی تغییر شکل خواهد یافت، میدان مرکزی امیرآباد نیز تغییر اساسی داشته و نماد خاص آن همیشه به یادگار خواهد ماند، در عین حال شهرداری قصد دارد برای دور برگردان امیرآباد المان خاصی را طراحی و اجرا نماید، رایزنی هایی هم برای پل مرکزی بازارسر شده تا طرحی نو که به عنوان نماد شهر می باشد احداث شود این مورد در مرحله مطالعات می باشد که شاید همت اعضا دوره بعد را بطلبد، پیاده رو سازی در داخل محلات که زیبایی خاصی به منطقه داده و نصب چراغ ها روشنایی در چندین منطقه از بلوار اصلی و داخل سه منطقه نیز از کارها جالب ایزدشهر در بخش زیبا سازی بوده است، هر چند چهره مرکزی شهر با تابلو و بیلبورد ها تبلیغاتی تغییرات اساسی داشته ولی هنوز هم باید فکر نصب یک نماد و المان اصلی در شهر بود، در مجموع واحد زیبا سازی شهر ایزدشهر نسبت به فعالیت عمرانی هر چند رشد چشم گیر نداشته  اما عملکرد آنان خالی از نکات مثبت نیست.

 

4) توجه به زیرساخت ها ورزشی ؛

نصب ست های ورزشی در سه منطقه شهر از جمله گلستان 84 امیرآباد ، روبروی مجتمع تفریحی بانک ملت ، روبروی کلانتری ایزدشهر ، جنب مدرسه راهنمایی ایزدشهر و جنب دیوار شهرک ایزدشهر

تجهیز پارک ها شهر در دو منطقه ساروج محله گلستان پنج و گلسار 64 به ست های ورزشی

اقدام به احداث چمن مصنوعی با هزینه شهرداری در گلسار  65

تجهیز و تعمیر و نگهداری سالن رستم در گلسار 65

تعمیر و تجهیز سالن دلاوران در چند مرحله

تهیه تشک کشتی برای دو سالن شهر

بازسازی کامل زمین ورزشی و.چمن زمین بازارسر ) هم اکنون در حال اجرا)

اصلاح دایمی چمن دو زمین ورزشی

همکاری و همیاری کامل با خییر ساخت سالن ورزشی منطقه امیرآباد در احداث یکی از مدرن ترین و مجهز ترین فضای سالنی مازندران در این منطقه

کمک به ورزش کارها در اعزام ها مختلف تیم ملی و....

تشویق همیشگی قهرمانان و پهلوان ها به اشکال مختلف

برگزاری چندین دوره همایش پیاده روی با کمک شورای محترم ورزشی

برگزاری مسابقات مختلف در سطح شهر شامل دو و میدانی، تیر اندازی، شطرنج، والیبال و....با کمک شورای محترم ورزشی از بودجه شهرداری ایزدشهر

و....

ضمنا بودجه شهرداری ها در زمینه ورزشی درصد خاصی از درآمد بوده، که شهرداری ایزدشهر تمام سقف آن را برای توسعه این امر هزینه کرده است.

 

5) کارها زیر بنایی برای آب برق گاز مخابرات و خدمات درمانی ؛

هر چند در قانون ادارات مربوطه باید با بودجه خود در ازای هزینه های که از مردم دریافت میکنند خدمات ارایه دهند ولی این را به وضوح می توان دید که دولت بودجه کافی و وافی در اختیار این ادارات در حوزه شهرستان و شهر نمی دهد و قطعا مشکلات مردم هم فشار زیادی را برای شهرداری ها به ارمغان آورده است ولی شورای شهر و شهرداری ایزدشهر در دوره چهارم عملکرد چشمگیری نسبت به دوره های پیشین داشته است.

برق ؛

روشنایی معابر و گماردن نیرو ثابت با هزینه شهرداری و.چک کردن شبانه چراغ ها در معابر و رفع خاموشی

تعویض تیر برق های قدیمی در سه منطقه با هزینه ای بالغ بر صد میلیون تومان

تعویض برخی کابل ها فرسوده و به سرقت رفته با هزینه شهرداری

کمک و همکاری با اداره برق جهت افزایش ولتاژ برق در چند منطقه مهم شهر

و ....

گاز ؛

همکاری و هماهنگی با اداره گاز در حفاری های مربوط در معابر و فرستادن بیل مکانیکی و کارگر

اخیرا هم تلاش برای واگذاری زمین یا کمک هزینه برای خرید زمین برای اداره گاز ( هر چند در مرحله اول مورد تایید عوامل بالا دست نبود ولی شهرداری مصر بر رفع چنین مشکل می باشد)

مخابرات و تلفن:

کمک برای نصب برخی لوله ها مخابراتی با هزینه شهرداری برای افزایش شبکه بین معابر

کمک به حفاری های مربوط در شهر با هزینه شهرداری

همکاری کامل با اداره مخابرات منطقه در توسعه امر مخابراتی و اینترنتی شهر

آب ؛

واگذاری 300 متر زمین برای احداث منبع آب در منطقه امیرآباد به آدرس آفتاب نهم
 ( ابتدا قصد واگذاری زمین در جنگل ایزدشهر بود که طی آزمایش ها اداره آب زمین با مشکلاتی شیمیایی همراه بود و سپس زمین در منطقه امیرآباد طی بررسی ها علمی مورد تایید مسولین استان قرار گرفت)

واگذاری لوله ها آب و کمک در حفاری برای تعویض لوله قدیمی در چندین معبر شهر

همکاری همه جانبه با اداره آب در رفع مشکل مردم

 

خدمات درمانی ؛

تجهیز بهداشت منطقه امیرآباد با رایزنی با خییر محترم

تجهیز و تعمیر کامل مرکز خدمات بهداشت دو منطقه بازارسر و ساروج محله

کمک به تکمیل ساخت مرکز خدمات درمانی و درمانگاه ایزدشهر

دادن بخش اعظم اجاره بها ساختمان فعلی درمانگاه در مرکز شهر

کمک به مراکز درمانی شهر و همکاری همه جانبه در چندین مرحله

کمک و تجهیز و هماهنگی کامل با مرکز dic در منطقه ساروج محله

و.....

 

6) توسعه معابر و خیابان ها در سطح شهر ؛

قانون اصلاح قانون توسعه معابر

‌ اول تیر ماه 1320

‌- هر گاه شهرداری‌ها توسعه یا اصلاح یا احداث برزن - خیابان میدان – گذر - کوی - انهار یا قنوات را برای تسهیل آمد و شد یا زیبایی‌ شهر و یا برای سایر نیازمندی‌های شهر لازم بدانند طبق مقررات این قانون رفتار خواهد شد.

قطعا در هر دوره شورای شهر اگر طبق طرح جامع و طرح آتی تفصیلی معبر هایی گشوده شود و یا رایزنی هایی جهت تعریض خیابان و کوچه ها انجام شود بعد مدتی چهره شهر دگرگون و.تسهیل در رفت و آمد ایجاد خواهد شد.

نکته مثبت این دوره بر این بوده که برای آسفالت معابر به هر مالک که خواستار تعریض کوچه طبق طرح بوده با موافقت و مصوبه شورای شهر طبق قانون کاربری و پروانه مجاز و هم چنین برای ساخت دیوار مجدد بلوک و مصالح و حتی بنا هم داده می شده است، این موارد به دفعات زیادی در این دوره صورت گرفته است.

از جمله مهم ترین اقدامات بازگشایی معابر و تسهیل در رفت و آمد در منطقه امیرآباد بوده است . خرید زمین مابین دو کوچه آفتاب دهم و گلستان 86 که با خریداری و بازگشایی آن، این دو کوچه که از نقاط پر تردد منطقه بوده به هم وصل شده است.

نمونه دیگر در تعریض خیابان ها مهم شهر تملک و خرید بخشی از مقدار تعریض گلسار 36 بوده است.

تلاش برای بازگشایی و احداث خیابان بیست متری در بخش جنوبی شهر و گذاشتن چندین جلسه و مصوبه هایی با مالکین مختلف و اعضا شورای شهر و... و توافق هایی هم صورت پذیرفته است.

زمین روبروی کلانتری ایزدشهر که برای آموزش و پرورش بوده، رایزنی با وزیر و ارکان ها کشوری و استان برای بازگشایی این معبر و راه به خیابان منتهی به دریا بوده است که هم اکنون هم دغدغه اصلی شهرداری ایزدشهر بوده است.

تلاش برای بازگشایی برخی معابر اصلی شهر و اصلاح اکثر نقاط ضعف و مشکلات تردد که در طرح جامع بوده و در طرح تفصیلی هم اکنون در مرحله تایید نهایی می باشد.

تلاش برای جانمایی آتی بهتر کاربری های مهم در طرح تفصیلی برای توسعه همگن و بهتر شهر در سال های آینده.

در کل مجموعه شورا و شهرداری ایزدشهر در این زمینه فعالیت های قابل تاملی داشته است.

نکته ؛

بخش جنوبی شهر مشکلاتی را هنوز هم به خود دیده مانند حریم بزرگ راه در زیر خط شمالی خط گاز، که راه توسعه جنوبی شهر را مسدود کرده و شهرداری را در دادن مجوز عاجز نموده است. این امر در تمام دوره ها شورایی معضل بزرگی بوده و با رایزنی با وزیر و....قابل پیگیری می باشد و جز کارهای ناتمام دوره اخیر بوده که باید مورد توجه خاص کاندید ها دوره آتی قرار بگیرد.

نکته مهم دیگر تقلیل حریم گاز برای ساخت و ساز بخش جنوبی به زیر 250 متر و رای گرفتن از کمیسیون ماده صد، هر چند هم اکنون با مشکلات عمده ای هم همراه بوده که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

اصلاح نهایی کنار گذر بیست متری در دو منطقه بازارسر و ساروج محله که بعضا شاکیان زیادی هم داشته، تلاش بر این بود در طرح تفصیلی اصلاحاتی صورت بگیرد. که برخی از این کارها نا تمام باید مورد توجه اعضا دوره پنجم هم باشد.

 

7) پارک ها و توسعه سرانه آن ؛

قطعا دوره چهارم شورای شهر  ایزدشهر را باید دوره توسعه فضای عمومی مانند پارک دانست.

خرید زمین به قیمت حدود صد میلیون تومان در منطقه گلستان پنج و احداث پارک محله گام بزرگی برای ارزش بخشی و توسعه آن منطقه مهم ایزدشهر بوده است که مورد تقدیر امامت جمعه و مسولین شهرستانی هم قرار گرفت که با افتتاحیه با شکوهی هم همراه بود.

تبدیل فضای گلخانه در منطقه امیرآباد در شالیزار یازده به پارک پیشرفته ( هم اکنون به روزها پایانی احداث پارک نزدیک میباشد)

تلاش و رایزنی با مدیران دریا نوردی و زمینه سازی برای احداث پارک محلی خوب در بخش ساحلی گلسار پانزده که تقریبا در مرحله شروع کار بوده و ادامه راه را باید شورا دوره بعدی واگذار نمود که قطعا با پیگیری آنان می توان شاهد افتتاح آن در ماه های آینده بود.

ترمیم و نگهداری پارک گلسار 64 و تجهیز به آب سرد کن و سایر موارد

 

8)   آرامستان ها در سطح شهر ؛

اولین گام در جهت بهبود فضای آرامگاه در منطقه 3 صورت گرفته و با نقاشی و تعمیر دیوار و خاک ریزی فضای خالی و فضای سبز و... .این آرامگاه را از حالت نا مساعد در آورده شده است.

تعمیر و نگهداری آرامگاه منطقه بازارسر

رایزنی و برگزاری جلسات با مسولین اوقاف و... برای تعمیر قبور و اصلاح فیزیکی آرامگاه فضای ساروج محله در امام زاده قاسم ع

رایزنی با خییر بزرگ و دریافت حدود پنج هزار متر مربع زمین برای احداث مزار در منطقه امیرآباد

رایزنی با خییر در زمینه دریافت زمین مزار برای مابین منطقه ساروج محله و بازارسر

 

9) جذب سرمایه گذار :

بی شک مهندس حسن یحیی پور را می توان فردی توانمند در زمینه جذب سرمایه گذار دانست.

و تلاش بی وقفه مجموعه شهرداری و اعضا شورای شهر دوره چهارم علی الخصوص سال دوم و سوم با حضور مهندس یحیی پور در رایزنی با سرمایه گذاران متعدد من جمله آقا طاهری پور و ... قابل تحسین می باشد.

چرا که جذب سرمایه گذار هم به رونق اقتصادی شهر کمک کرده و هم با جذب درآمد می توان برای شهر کارها زیر بنایی خوبی انجام داد و به وضوح با افزایش درآمد شهرداری در دو سال اخیر از این پروژه ها می توان به این امر پی برد.

رایزنی با مالکین هتل نارنجستان و افتتاح مجموعه کشتی تجاری آن پس از سالها تعطیلی، گام بزرگی در رونق اقتصادی شهر بوده که باید از عملکرد دوره چهارم دانست.

رایزنی با مالکین پرونده ها بزرگ و حل مشکل چند ساله آنها در گرفتن پروانه یا اخذ پایان کار که درآمد شهرداری را نیز بالا برده است

و ...

 

10)  فعالیت ها مالی و حسابداری و وضعیت درآمدی شهر ایزدشهر ؛

قطعا نابسامانی ها دوره چهارم در ابتدا، در بخش مالی و حسابداری با تلاش بی وقفه عناصر مختلف از جمله شهردار و معاون که هم اکنون  عنوان ریاست مالی و اداری شهرداری ایزدشهر را بر عهده دارند، گام بزرگی در حفظ آرامش مالی و حسابداری شهرداری ایزدشهر داشته است  و عملکرد و زحمات این مجموعه را می توان زمینه ساز راه آرامی برای پیشرفت و همگن نمودن شهرداری و ... دانست.  

کار بی وقفه و بدون معطلی ، پاسخ گویی مناسب به پیمانکار ها ، روند مثبت سیر اداری و مالی پرونده ها و افزایش رضایت مندی شهروندان در این زمینه با حمایت و تخصص مسول واحد درآمد و پرسنل زحمت کش آن در بخش ها مختلف من جمله واحد نوسازی و هماهنگی با شهردار مربوطه در تخصیص منابع درآمدی به کارها عمرانی و جذب اعتبارات دولتی و نحوه اداره امورات پیمانکار ها و حتی سرمایه گذاران و مالکین بزرگ و کوچک شهر را می توان از جمله ویژگی مثبت واحد مالی و حسابداری و درآمد شهرداری دانست.

همین که شهرداری در ابتدا دوره چهارم با بدهی میلیاردی با تلاش شهردار و معاونین زحمت کش آن و واحد حراست و پرسنل درآمد و ساختمانی توانسته به درآمد خیلی بالایی در سال گذاشته و اوایل سال جاری برسد، خود مایه افتخار می باشد.

هم چنان که چنین امری خود یک تخصص بوده و یک امر بسیار مثبت که در شهرداری ها مجاور به عینه مشهود نیست و نبوده است. شاید در این راه نکات منفی و نقاط ضعف هم به چشم خورده باشد ولی هرگز نمی توان چشم را بر این عملکرد شهردار و اعضا شورای دوره چهارم و پرسنل شهرداری بست.

این بخش قابل تقدیر می باشد که یکی از پر درآمد ترین شهرداری ها استان بوده، شاید داشتن پتانسیل ذاتی در ایزدشهر زمینه ساز توسعه بوده ولی رشد و نمو آن در دستان همین افراد بوده، چنان که سال اول دوره چهارم هم همین پتانسیل بود ولی شهرداری حتی مقروض هم بوده است.

 

11) روابط عمومی و تبلیغاتی و مذهبی ؛

شهرداری ایزدشهر و شورای شهر دوره چهارم تلاش بی وقفه ای برای برگزاری انواع مراسم مذهبی و جشن ها و... .در سطح شهر داشته است.

تلاش این واحد ها در برگزاری مراسم ها ، راهپیمایی ها و مراسم های مربوطه به دفتر امام جمعه ( با همکاری و هماهنگی هم)

نصب بنر در تمام سطح شهر برای هر نوع مراسم عزاداری و شادی

کمک به هییت های مذهبی، ایستگاه ها صلواتی در چندین مرحله

کمک به تجهیز مساجد و ساخت آنها در چندین مرحله

کمک به برگزاری مراسم های مختلف مذهبی و جشن ها مانند عید مبعث و برگزاری مراسم تولد امام زمان عج و .....

تهیه بروشور و عملکرد شهرداری در چندین مرحله در دوره چهارم

هماهنگی با خبرنگار ها و انعکاس فعالیت های شهری

استفاده از سایت شهرداری ایزدشهر و کانال در تلگرام و انعکاس خبری ایزدشهر

 

12)  سواحل و جنگل:

در بخش سواحل جز معدود شهرداری ها بوده است که با دستگاه ساحل روب به نظافت ساحل پرداخته و حتی پس از رضایت شهروندان تصمیم به خرید این دستگاه کرده که مراحل ابتدایی آن و مصوبات آن انجام شده است.

یک پارچه کردن ساحل شهر و تقسیم به نقاط چند گانه و بصورت اجاره ای به چند نفر برای احداث دکه ساحلی

نصب سرویس بهداشتی و رختکن در چند منطقه

نصب سطل زباله و نیمکت

کمک به پروژه اکسین برای دریافت مجوز بزرگ ترین مجموعه تفریحی ساحلی و داخل دریا

و در زمینه جنگل هم، نظافت دایمی جنگل ها، از طریق استانداری یک مشاور هم برای احداث پارک جنگلی گرفته شده است که هم اکنون مشغول انجام مطالعات لازم برای پارک جنگلی می باشد پس از چند ماه با جذب سرمایه گذار یا هزینه خود شهرداری یکی از زیبا ترین پارک ها جنگلی افتتاح خواهد شد، این امر که در ورودی گلستان پنج محقق می باشد باید مورد توجه ویژه شورا و شهرداری دوره پنجم قرار بگیرد چرا که کار نیمه تمام این دوره را به ثمر نهایی رسانده ، همین که با ادارات زیربط و بالا دست هماهنگی به عمل آمده و اخذ مجوز ها اولیه پارک با کمک فرماندار و نماینده محترم مجلس جناب آقای اسماعیلی گرفته شده است ، خود چراغ سبزی به عملکرد مثبت شهرداری می باشد  

موضوع مهم دیگر لایروبی اکثر انهار جنوبی و منتهی به جنگل ایزدشهر و به دریا، که جلو سیل احتمالی را گرفته ، کامل کردن جاده جنگلی با ریختن بیس و ....  از جمله اقدامات مثبت این شهرداری می توان تلقی کرد.

 

13)  مدیریت پسماند و جمع آوری زباله ؛

تجهیز ناوگان موتوری خدمات شهری به یک خودرو حمل زباله در چند ماه گذشته

حمل مستمر زباله در شهرک ها و معابر ها مختلف شهر

خرید زمین زباله ( سر شاخه ها و...) در گلستان پنج بالغ بر حدود صد میلیون تومان

جمع آوری سر شاخه ها و...خصوصا بعد از طوفان برای رفاه حال مردم

نکته قابل توجه در آمار کمبود همکاری مردم در این زمینه با شهرداری بوده، اکثر مردم شهر از پرداخت عوارض زباله ممانعت کرده، هر چند هر کیلو زباله و حمل و تخلیه آن در مکان مربوطه در منطقه چمستان هزینه زیادی داشته و به ظرفیت تن از شهرداری مبلغ دریافت میکنند لذا مسوولین از شهروندان علی الخصوص شهرک ها طلب یاری و همکاری در این زمینه دارند.

در این بخش از تلاش شبانه روزی پرسنل خدوم واحد خدمات شهری و مسولین مربوطه کمال قدردانی به عمل می آید.

 

14) همکاری متقابل با استانداری و جذب درآمد:

بی شک یکی دیگر از خصیصه ها خوب شهردار ایزدشهر و اعضا محترم شورای دوره چهارم ارتباط تنگاتنگ با استاندار و معاونت عمرانی و همکاری متقابل و....آنها در زمینه های مختلف و جذب اعتبارات دولتی در اکثر زمینه ها مانند هزینه خرید خودرو حمل زباله، خرید قیر، سهمیه آسفالت، بخش تملک و جذب مشاور ها مختلف از استان بصورت ها مختلف در تسریع کارها مربوط به شهرداری بوده است

 

15) سایر موارد :

خدمات آتش نشانی به مدیریت آقا غلامی و پرسنل زحمت کش آنها، که شبانه روز زحمات زیادی می کشند هر چند این واحد با کمبود های متعددی مواجه هستند امید هست در دوره آتی تلاش اعضا جدید گامی بزرگ در توسعه این واحد داشته باشد.

 

در پایان ؛

یکی از بزرگ ترین محسنات شورای شهر دوره چهارم خصوصا سال آخر  و پیش بینی انحلال،  در این بوده است که با توجه به درآمد شهرداری ایزدشهر، یک چشم انداز خوبی برای آینده عمرانی شهر در نظر گرفته و مطالعات و مصوبات فنی و عمرانی زیادی را تدوین کرده و در اختیار شهرداری قرار داده است مانند دیواره سازی رودخانه هاشم رود، دروازه های ورودی شهر، پارک ساحلی گلسار 15_ دیوار سازی رودخانه در منطقه ساروج محله، لایروبی سایر انهار، ده میلیارد کار عمرانی پیاده رو سازی و خیابان بیست متری و آسفالت و .....

بطوری که شهرداری اگر تا دو سال آینده شب و روز هم تلاش کند شاید نتواند تمامی طرح ها این دوره از شورا را عملی کند، باید به این آینده نگری افتخاری مازاد داشت و حمایت شهردار ایزدشهر جناب آقا مهندس یحیی پور هم بر اجرای این مصوبات هم قابل تقدیر می باشد.

تمام موارد بالا دارای نقاط مثبت و منفی فراوانی در اجرا نیز می باشد، ایزدشهر هم مانند سایر شهرها عاری از مشکلات نیست، در این مقاله سعی بر این بوده بیشتر عملکرد های اجرایی و مثبت شهرداری و شورای دوره چهارم را عنوان نموده، در هفته های آتی کاستی ها و نکات منفی هر کدام از این بندها و نا کرده ها و کارهای نیمه تمام این دوره را به نظر مخاطبین محترم خواهیم رساند.(منتظر باشید)


مقاله فوق و ریز اطلاعات عملکردی شورا به درخواست ما و بصورت جداگانه برای بررسی توسط رییس پیشین شورای اسلامی ایزدشهر جناب آقای مهندس ابراهیمی و همچنین نایب رییس دوره پیشین مهندس کلوانی ارسال شده و پس از تایید آنان بصورت جداگانه و نیز راهنمایی های این عزیزان و اطلاعات تکمیلی توسط آنان در سایت قرار گرفته است .  با سپاس از این دو عزیز

به امید ایزدشهری آباد، زنده و پویا ....

 


تگ ها


ایزدشهر عملکرد شورا شورای اسلامی ایزدشهر شهرداری ایزدشهر

3 نظر ثبت شده
سپهري در تاریخ ۱۳۹۵/۱۱/۱ :
جناب مهندس يحيي پور در اين چند سال كه در ايزدشهر بوديد واقعا پر تلاش بوديد و اجراي اين همه پروژه خود بيانگر اين مسأله ميباشد و كاستي ها هم وجود داشته كه با گذر زمان ان هم رفع خواهد شد از شما ممنونيم
امیر در تاریخ ۱۳۹۵/۱۱/۴ :
از شهردار و کارکنان پرتلاش شهرداری ایزدشهر بخاطر زحمات بسیار زیاد سپاسگذاریم
احمد در تاریخ ۱۳۹۶/۳/۱۱ :
چرا همه فعاليت ها را به حساب آقاي شهردار گذاشتيد؟ از شوراي شهر و درايت برخي اعضاي آن در رشد و توسعه شهري نيز ميگفتيد بد نبود!