بی توجهی مسئولین به وضعیت نابسامان روشنایی شهر ایزدشهر

۱۳۹۳/۱۰/۱۳

 

روشنایی معابر و میادین، یکی از عناصر مبلمان شهری محسوب می شود و از جایگاه ویژه ای در معماری و شهرسازی برخوردار و در طراحی شهری بسیار حائز اهمیت است.

امروزه نورپردازی،تعریف کننده هویت و سیمای شبانه شهر است و طراحی روشنایی شهری نه تنها موضوعی صرفا تزئینی نیست ، بلکه روشی در جهت تامین امنیت و آرامش بیشتر محیط است  و روشنایی مناسب کوچه ها،معابر وخیابان ها باعث ارتقای امنیت و رضایتمندی شهروندان می شود.

تاریکی همیشه برای آدمی هراس آور بوده است و در مقابل ، استفاده از نور برای روشنایی در فضاهای ناایمن (فضاهای بی‌دفاع) شهری موجب افزایش امنیت شهروندان در فضای شهر می‌شود.اما تاریکی بخشی از خیابان‌ها و کوچه‌های شهر ایزدشهر این روزها نارضایتی شهروندان را در پی داشته است.

 

و اما بررسی وضعیت روشنایی شهر ایزدشهر

 

 

در بحث روشنایی شهر ایزدشهر مطمئناً اولین چیزی که نظر شما را جلب می کند استفاده از یک طرف چراغ هر تیری است که به منظور روشنایی در بلوار قرار داده شده است ، یعنی شهر ایزدشهر یک شهر نیمه روشن است. این موضوع مطمئناً به دلیل صرفه جویی در مصرف برق بوده اما با این کار آیا روشنایی مناسب یک شهر تامین می شود؟

نکته بعدی عدم توازن مناسب نور ، بی توجهی به تیرهایی که به طور کامل خاموش می باشد و عدم رسیدگی در همین حالت نیمه روشن شهر ایزدشهر می باشد.

 

همان طور که در تصاویر زیر میبینید 5 چراغ بصورت پشت هم در سمت راست روشن می باشد که نور مناسب برای یک طرف و تاریکی را برای طرف دیگر به وجود آورده است. موارد مشابه بسیار است و نور در همین شرایط نیمه روشن بصورت مناسب توزیع نشده است.

 

 

تصاویر زیر مربوط به خاموشی کامل تیرهای روشنایی بلوار ، بخصوص در دو طرف ورودی شهر می باشد که بی توجهی مسئولین به آن جای تاسف دارد.

خاموشی چراغ ها در ورودی شهر از سمت محمودآباد

 

خاموشی چراغ ها در خروجی شهر به سمت محمودآباد

 

خاموشی چراغ ها در محدوده مراکز تجاری

 

خاموشی چراغ ها در محدوده رستوران شاندیز

 

خاموشی چراغ ها در محدوده مجتمع فرهنگی ورزشی بانک ملت

 

 

اما سوال اصلی این است که چرا در حالی که شهرها و حتی روستاهای مجاور ایزدشهر از روشنایی کامل برخوردارند شهر ایزدشهر که مهمترین شهر توریستی منطقه می باشد در حالت نیمه روشن به سر می برد؟

 

روشنایی کامل شهر نور (حتی در مناطق غیر مسکونی)

 

روشنایی کامل شهر محمودآباد (تمامی بلوارها حتی خیابانهای فرعی کم اهمیت)

 

روشنایی کامل در روستای خشت سر

 

 

روشنایی کامل منطقه غیر مسکونی تمیشان

 

ایزدشهر قطعاً یکی از مهم ترین مناطق توریستی و از پردرآمدترین شهرهای منطقه می باشد. براستی علت این کم خدمتی در حق این شهر چیست؟ 

باید بدین نکته مهم توجه داشت کمبود روشنایی در شهرها و کوچه‌ها، علاوه بر وقوع تصادفات رانندگی ،زمینه حضور بی‌دغدغه مجرمان و سارقان را فراهم می‌آورد،  اگر مسوولان شهری برای صرفه‌جویی در مصرف برق چنین تصمیمی گرفته‌اند باید به عواقب خطرناک چنین اقدامی نیز بی‌توجه نباشند ، که همین مساله به ظاهر کوچک (نبود روشنایی کافی در معابر) می تواند در کاهش امنیت و به تعبیر کارشناسان احساس امنیت در جامعه بسیار تاثیرگذار باشد.
این سخن البته ادعایی بی وجه نیست چون چندی پیش رئیس پلیس آگاهی کشور اعلام کرد: تاریکی خیابان ها و معابر به ویژه در شهرها می تواند در بروز کیف قاپی و زورگیری موثر باشد و از آن سو در مناطق و خیابان هایی که از روشنایی مناسب برخوردار است ، بروز و ظهور این گونه جرایم ، بسیار کاهش می یابد و از یاد نباید بُرد که عدم روشنایی مناسب کوچه ها و خیابان ها در افزایش سرقت از منازل تاثیر قابل توجهی دارد که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.

همچنین عدم روشنایی مناسب در برهم خوردن زیبایی و تناسب نمای شهری نیز دخیل است، چه آن که نورپردازی شهرها از موضوعات مهم زیباسازی شهری به شمار می رود، تردیدی وجود ندارد که در مقوله زیباسازی شهرها، نورپردازی در مناطق پررفت و آمد و اصلی شهر باید اعمال شده و مورد توجه قرار گیرد و به عبارت دیگر تبعیض در این خصوص علاوه بر آن که چهره کلی شهر را نازیبا می سازد در افزایش نارضایتی های اجتماعی مردم نیز کاملاً تاثیرگذار است.

این گزارش و عکسها مربوط دوره آقای یحیی پور شهردار جدید ایزدشهر می باشد ، اگرچه این مشکل از سالهای گذشته بوده ، اما انتظار است شهردار محترم که دارای سوابق ارزشمندی هستند هرچه سریع تر به بررسی و رفع این مشکلات پیش پا افتاده شهری بپردازند.

به هر صورت آنچه مهم است این که توجه به درخواست های مردمی برای داشتن ایزدشهری با روشنایی مطلوب ، امری است ضروری که باید این مطالبه به حق از سوی مسئولان و نیز مجموعه مدیریت شهری برآورده گردد.


تگ ها


بررسی مشکلات ایزدشهر مقالات

11 نظر ثبت شده
ﺳﻴﺪﻛﻤﺎﻝ حسينيoo در تاریخ ۱۳۹۳/۱۰/۱۳ :
ﺑﺎﺳﻠﺎﻡ.ﺧﺪﺍﺭﻭ ﺷﻜﺮ ﺩﺭﺍﻣﺪﺷﻬﺮﺩﺍﺭﻱ به لطف ﺷﻬﺮﻛﻬﺎﻱ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﻭﺳﺎﻳﺮﻳﻦ ﻋﺎﻟﻴﻪ ﻭﺍﻳﻨﻘﺪﺭ ﺭﺍﻧﺖ ﺯﻳﺎﺩﻩ ﻛﻪ ﻛﺴﻲ ﺑﻔﻜﺮ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﻲ ﻧﻴﺴﺖ.ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺭﻭﺯﺑﺮﻭﺯﻣﺎﺷﻴﻦ ﻧﻮ ﺳﻮﺍﺭ ﻣﻴﺸﻦ ﻣﻜﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﻳﻪ ﻛﺎﺭﻣﻨﺪﺩﺭﺷﻬﺮﺩﺍﺭﻱ ﺟﻘﺪﺭﻩ ﻛﻪ ﻛﺎﺭﻛﻨﺎﻥ ﺍﻥ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺑﺎﻟﺎﻱ 50ﻣﻠﻴﻮﻥ ﻭﺑﻴﺸﺘﺮﺳﻮﺍﺭﻥ و هی به املاکشون اضافه میشه.در این شرایط ﻛﻲ ﺑﻔﻜﺮﺭﻭﺷﻨﺎﻳﻲ هست؟
ali در تاریخ ۱۳۹۳/۱۰/۱۴ :
وضعيت روشنايى شهر که خيلى خرابه گلسار 9 ساحل 2 ده ماهه بدون حتى يک لامپ سالمه هر وقتم بهشون گفتيم گفتن انجام ميديم. لطفا به گوش شوراى شهر و شهردار برسونيد
خاکپور در تاریخ ۱۳۹۳/۱۰/۱۴ :
وظیفه شهرداری هستش که با توجه به عوارض و مالیاتها و پول های هنگفتی که از ساخت وساز و شهرک های متعدد ایزدشهر در میاره روشنایی کامل و بهترین خدمات رو ارائه بده. واقعا راست میگه. چرا ایزدشهر که از نظر توریستی مهمه این وضعیت رو داشته باشه و روستاها و شهرهای اطراف روشنایی کامل داشته باشن ، حیف شهر ایزدشهر که مسوول دلسوزی توش وجود نداره.
امیر در تاریخ ۱۳۹۳/۱۰/۱۵ :
کوچه ما روبروی یکی از تیرهای چراغ بلوار هستش ولی بخاطر خاموش بودن یک طرف چراغ که به سمت کوچه ماست کوچه همیشه تاریکه و ما شبها احساس امنیت نداریم در صورتی که اگه چراغ روشن بود کوچه تا حدی روشن می شد. این کار ظلمه به مردم ایزدشهر. لطفا مسولین پیگیری کنند.
ایمان در تاریخ ۱۳۹۳/۱۰/۱۵ :
واقعاٌ جای تاسف شهره توریستی لنگ روشنایی شهر باشه...
azar bahrami در تاریخ ۱۳۹۳/۱۰/۱۵ :

هفده سال است در اينجا زندگي ميكنم اما افسوس روزهاي تعطيل و شلوغ با قطعي برق روبرو هستيم. كاش رسيديگي شود و اين مورد هم حل شود انشاالهه.
ممنون يكي از ساكنان شهرك ايزد شهر.
باز هم تشكر به خاطر زحمات كه در اباداني و زيبايي اين خطه كشيده ايد سپاس فراوان
رسول درزی در تاریخ ۱۳۹۳/۱۰/۱۷ :
با نظر اکثر دوستان موافقم من همیشه حرفم اینه یه شهر خوب مسوولین دلسوز میخواد نه جیب دوست حرف آقای کمال حسینی واقعا منطقیه یه کارمند در عرض دوسال سرمایه اش از صفر به صد رسیده خب این جای تحقیق بیشتر داره الان ده ساله شهر شدیم فقط در ظاهر شهر قشنگی داریم کو امکانات کو ...
مهسا عباسي در تاریخ ۱۳۹۳/۱۰/۱۸ :
من محل كارم بابل هست و هر روز از ايزدشهر تا بابل رفت و امد ميكنم غروبها كه از دابو دشت رد ميشم ميبينم شهرداري تو نورپردازي شهري خوب كار كرده اگه به شهردار جديد فرصت بديم و اعضاي خوب شوراي شهرمون با كاركنان شهرداري با ايشون همكاري كنن مطمئنا اين مشكل خيلي راحت حل ميشه
Mehran در تاریخ ۱۳۹۳/۱۰/۱۹ :
خود اقاي شهردار تو مراسم معارفه گفت كه يكي از برنامه هاش دريافت پيشنهادات مردم ايزدشهر براي شناسايي هرچه زودتر مشكلات هست پس اگر ايشون يه سري به اين سايت بزنن خوبه،هر چند اگه اعضاي شوراي شهر به ايشون اجازه بدن چون ...
سعید در تاریخ ۱۳۹۳/۱۰/۲۰ :
شهردار که تازه 2 هفته نیست اومده چند ماه فرصت بدید بعد تذکر انشالله که بتونه این مشکلات رو حل کنه از مدیر سایت میخوایم وقتی این مشکل حل شد اطلاع رسانی کنند ممنون
ahmad در تاریخ ۱۳۹۴/۱۲/۶ :
روشنایی که هیچی جاده اش خیلی بد است کسی می خواد بره ان ورخیابان خیلی خطرناکه پل هوایی کم داره