تجمع اعتراضی مردم ایزدشهر علیه غارت و قطع بی رویه درختان جنگل

۱۳۹۶/۳/۱۰

بستن ورودی جنگل از دو سال گذشته به بهانه حفاظت توسط اداره منابع طبیعی سرپوشی برای قطع بی رویه و غیر اصولی درختان توسط ارگان های وابسته به آستان قدس رضوی شده است که با اعتراض اهالی و منتخبین شورای شهر ایزدشهر روبرو شد.

این تجمع اعتراضی در تاریخ 8 خرداد 1396 ، ساعت 19 در جلوی درب ورودی جنگل ایزدشهر صورت گرفت که در ابتدا مامورین محیط زیست همچنان درب ورودی جنگل را به روی مردم بسته و از ورود مردم به جنگل ممانعت می کردند.
شهروندان اقدام به باز کردن درب ورود کرده و همگی برای بررسی این موضوعات وارد جنگل شدند. پس ورود به جنگل و طی مسافتی به درون جنگل همگی با صحنه ای شوکه کننده روبرو شدند. جنایتی بزرگ در جنگل و قتل و عام درختان.
تاثیرگذاری آن به گونه ای بود که زمینه ساز حضور مسئولین شهری از جمله فرماندار محترم جناب آقای خنجری و فرمانده سپاه شهرستان نور؛ ریاست محترم اداره اطلاعات و امام جمعه محترم ایزدشهر شد که با حضور در جمع معترضین اظهار تاسف کردند و قول مساعدت و پیگیری را به مردم ایزدشهر دادند.










و اما تخلفات آستان قدس و اداره منابع طبیعی در جنگل های ایزدشهر غیر قابل انکار است!

در روز 9 خرداد و در پی ادامه اعتراضات مردم ایزدشهر شاهد حضور دادستان محترم شهرستان نور و مسئولین اداره منابع طبیعی استان در جنگل برای رسیدگی به موضوع و پاسخگویی به مردم بودیم.

مسئولین اظهار داشتند که مجوز برداشت "درخت هایی که بر اثر طوفان و برف" تخریب یا افتاده اند به آستان قدس داده شده است اما شواهد موجود نشان میدهد که اکثر درختان سالم و تنومند قطع شده اند که هیچ مدرکی دال بر شکستگی وجود ندارد.
همچنین در برگه رسمی کارشناس اداره منابع طبیعی تاریخ لیست شماره گذاری درختان "مثلا" آسیب دیده 14/6/95 می باشد در صورتی که طوفان و برف بعد از این تاریخ بوده است. این تناقض آشکار در اسناد و مدارک اداره منابع طبیعی نشان از چیست؟
تعداد بسیاری از درختان بدون شماره گذاری قطع شده اند که مسئولین معتقد هستند آنها کار قاچاقچیان بوده! در صورتی که درب ورودی جنگل مسدود شده بود و محیط بانان تا به امروز حتی اجازه ورود به شهروندان را نمیدادند! کدام عقل سلیم می پذیرد با این شرایط امنیتی قاچاقچیان بتوانند در همین محدوده تحت نظارت درخت قطع کنند؟
 حدود ده کیلومتر جاده با عرض 4 متر به بهانه آزاد سازی مسیر انجام شده که درختان فرسوده و شکسته را جهت #حفاظت از جنگل(بنا بر گفته مسئولین) به خارج از جنگل منتقل کنند ؛ در صورتی که همین امر باعث نابودی خاک جنگلی و قطع درختان سالم در این مسیرها شده است!
همچنین قطع درختان تنومند و افتادن آنها باعث آسیب به درختان کناری شده که این خود آسیب دیگری به جنگل می باشد.
با توجه به توضیحات بالا و نیز عدم نظارت منابع طبیعی بر اجرای این طرح ها؛ به این نتیجه می رسیم که معایب اینگونه طرح ها و آسیب آن به جنگل بسیار بیشتر از مزایای آن بوده است.
مردم ایزدشهر با آگاهی و هوشیاری خود و با تجمع خواستار توقف قطع درختان و جلوگيرى از اجرای دوباره این گونه طرح ها در جنگل ایزدشهر شده اند و صدای خود را به گوش مسوولین رسانده اند.

 

 



و سرانجام در روز 10 خرداد ماه با حضور رئیس مراتع و جنگل ها ،  فرماندار ، امام جمعه و منتخبین مردم در انتخابات شورا، در جنگل ایزدشهر گردهم آمده و دستور به عدم قطع درختان و بازگشایی درب ورودی جنگل برای مردم و شهروندان داده شد.

 

 

 

 
 

اخبار جنگل ایزدشهر در رسانه ها:

مازندنومه : غارت جنگل در ایزدشهر و گزارش هدفمند صداوسیما

جام جم آنلاین:  جنگل بی درخت

باشگاه خبرنگاران جوان: حال و روز درختان کهنسال در جنگل ایزدشهر + تصاویر

جهان سبز: درختان 4000 هکتار از جنگل‌های ایزدشهر را قطع کرده‌اند

صدای تبرستان :  غارت جنگل در ایزدشهر نور

 

 


تگ ها


ایزدشهر تجمع جنگل ایزدشهر

3 نظر ثبت شده
*** در تاریخ ۱۳۹۶/۳/۲۴ :
در سایت خبر طوفان در 12/6/95 با سرعت 90الی 130کیلومتر بر ساعت را تایید کرد و تصاویری هم از شکسته شدن درختان را به تصویر کشیدید آیا این درختان ریشه کن و شکسته افتاده نبودند.
حسینی در تاریخ ۱۳۹۶/۳/۲۴ :
هیچ نشانه ای مبنی بر ریشه کن بودن یا شکستگی درختان قطع شده وجود ندارد.
منابع طبیعی نیز هیچ مدرک و سندی برای اثبات این موضوع ندارد.
در صورت شکستگی باید قسمت ریش ریش شده و در صورت ریشه کن شدن باید ریشه درختان موجود باشه. اما هیچ کدوم موجود نیست، حتی یک نمونه
اثارگر جنگ تحمیلی ایزدشهر نور در تاریخ ۱۳۹۷/۷/۲۹ :
قطع بی رویه درختان جنگل فکر میکنم از معضل بیکاری جوانان میباشد حداقل مسولین شهری باید کاریکرد