خون شهيد جنگل و ده مطالبه ملی و قانونی

۱۳۹۵/۴/۷

شهادت يکي از محيط ­بانان(فضل­ا... عليپور) در چمستان مازندران تلنگري است به همه کساني که دغدغه­ ي حفظ اين ميراث حياتي بشريت در کرانه ­هاي ساحلي درياي کاسپين را دارند که چون برف در حال زوال و آب شدن است.
نگارنده به خاطر دارد که در پايان يکي از تظاهرات ضد سلطنتي سال 57 در نور، سخنراني، گِله و ناراحتي آيت­ا... طالقاني از قطع درختان و نابودي جنگل را اعلان کرده بود. بلافاصله در خيلي از روستاها جوانان به طور خودجوش گارد جنگل تشکيل دادند و در سالهاي 8-1357 که به جهت انقلاب و تثبيت حکومت نوپاي جمهوري اسلامي خلاء قدرت سياسي در کشور وجود داشت کمترين آسيب به جنگل رسيد. خون اين شهيد و دهها شهيد ديگر منابع طبيعي بهانه ­اي است براي مرور حداقل ده مطالبه ملي و قانوني زير تا روح او و همه شهداي منابع طبيعي راضي و خون آنها ضامن بقاي منابع طبيعي کشور شود.

1. مشکل اصلي يک يا دو کاميون چوب قاچاق نيست بسياري از نهادهاي قانوني و فراقانوني که متأسفانه بعضي از آنها نام مقدس ائمه اطهار(عليهم السلام) را هم يدک مي­ کشند با استفاده از رانت دولتي جنگل را به نام بهره­ برداري و به کام قاچاقچيان غارت کردند لذا حداقل ده سال بايد هرگونه بهره­ برداري از جنگل رو به زوال شمال متوقف شود.

2. قوانين مربوط به قاچاق چوب بايد روز آمد و بازدارنده باشد. و اين مهم بايد به خصوص توسط نمايندگان گيلان و مازندران پي گيري و انجام شود. متأسفانه نمايندگان مجلس آنچنان در قيل و قال روزمرگي گرفتار مي­شوند که مجال به روز ساختن قوانين را کمتر پيدا مي­کنند.

3. در سيستم آموزشي و کتابهاي درسي به خصوص در مقطع ابتدايي اهميت جنگل و درخت در کتابهاي درسي بيشتر مورد توجه قرار گيرد تا ضرورت آن در حفظ حيات بشري، در ذهن نسلهاي آينده نهادينه گردد.

4. ناکارآمدي بسياري از مسئولين و ادارات منابع طبيعي که صرفاً به دليل وابستگي غالباً صوري به اين يا آن نماينده و خط سياسي و جناحي عهده ­دار مسوليتي مي­گردند، آيا وقت آن نرسيده است که کار را به کاردان بسپاريم؟

5. بسياري از طرحهاي مشکوک و جنگل برانداز مانند جاده چمستان به ايزدشهر و... بازنگري و اصلاح شوند.

6. ائمه جمعه و جماعات و سخنرانان مذهبي در فرصتهاي مناسب به خصوص ماه مبارک رمضان که به زودي فضاي عمومي کشور را عطرآگين مي­کند درخت و منابع طبيعي و اهميت آن در اسلام را موضوع گفتار خود قرار دهند و اين فرموده پيامبر بزرگوار اسلام (ص) را که شکستن هر شاخه درخت مانند شکستن بال فرشته است و صدها حديث و روايت ديگر را تبيين نمايند.

7. کمبود نيرو و ابزارهاي لازم براي حفظ جنگل و پشتوانه قانوني و ... همواره سد راه مسؤلين منابع طبيعي بوده است که اميد است به برکت خون اين شهيد توجه اساسي و بنيادي، نه سياسي و شعاري به آن شود.

8. پرونده­ هاي مربوط به قاچاق و تخريب منابع طبيعي، خارج از روند قانوني رسيدگي تا مشمول مرور زمان و در نهايت کاهش زشتي کار و دلسردي محيط­ بانان پرتلاش نگردد.

9. نمايندگان صفحات شمالي البرز و زاگرس در مجلس که خط مقدم منابع طبيعي کشور هستند فراکسيوني تحت عنوان فراکسيون منابع طبيعي تشکيل داده و با دعوت از استادان دانشگاهها و ارائه راهکارها و ... اين مهم را سروسامان دهند.

10. فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر عدم واگذاري جنگل تحت عنوان تأسيس دانشگاه يا خوابگاه دانشجويان و حوزه­ هاي علميه و... را نصب العين قرار داده و موارد خلاف را پي گيري و با شهامت تصحيح نمايند و يا حداقل از تکرار اين رويه غلط اجتناب شود.

و کلام آخر اينکه مردمان مناطق شمالي کشور قرنها با جنگل زيستند و درخت در باور آنان مقدس و مادر بخشنده ­اي است که در سايه سار آن به آقادارها دخيل مي­بندند و قطع درخت به خصوص درختان باردار گناهي بزرگ شمرده ­شده و موجب کوتاهي عمر خواهد شد و ... .(رجوع شود به تک نگاري ايزدشهر –جلد اول- ص 13-110)
جنگل شمال را غيرشمالي ها ميدان تاخت و تاز خود قرار دادند گرچه عده ­اي از شمالي هاي ناآگاه و نيازمند را وسوسه، دست مايه و شريک جرم ساخته ­اند و ...

*استاد‌يار دانشگاه - نور روزنامه اطلاعات- 1395/4/1


تگ ها


هنوز تگی وجود ندارد

هنوز نظری ثبت نشده, شما اولین نظر این مطلب را ثبت کنید