قایق های موتوری، جت اسکی ها، تهدیدی برای گردشگران و دریای مازندران

۱۳۹۳/۶/۱

سواحل دریای خزر یکی از مهم ترین و اصلی ترین مکان های تفریحی خانواده ها در فصل گرم سال است که در فصول بهار و تابستان پذیرای خیل گردشگران از شهرها و استان های مختلف کشور می باشد.

اگر قبلا  قایق سواری و جت اسکی سواری را تجربه کرده اید،حتماً می دانید که یک تفریح و ورزش بسیار لذت بخش است .

و استفاده موقت از جت اسکی بصورت اجاره ای در سواحل مازندران،می تواند این اجازه را به همه بدهد که این ورزش مفرح را تجربه کنند.

اما با افزایش روز افزون قایق های تفریحی و جت اسکی و تردد بی رویه آن در دریای مازندران ، به تهدیدی جدی برای خانواده ها و گردشگران و همچنین محیط زیست دریای مازندران تبدیل شده است.

به دلیل نبود کنترل و نظارت دقیق ، تعداد این قایق های تفریحی روز به روز در حال افزایش است. 

سرعت بالای این قایق های تفریحی به ویژه جت اسکی در دریای خزر تهدیدی جدی برای سلامت افرادی که در آن شنا می کنند می باشد و تاکنون چند حادثه جانی ناشی از برخورد این قایق ها با افراد شناگر گزارش شده است. 

صاحبان و قایق رانان این وسایل نقلیه آبی اغلب فاقد گواهی نامه بوده و با ایجاد مزاحمت برای خانواده ها و گردشگران و نیز برخورد با شناگران به معضلی برای صنعت توریسم و ارامش گردشگران و خانواده ها تبدیل شده اند.

علاوه بر آن استفاده از این وسایل موتوری در دریای خزر مشکلات زیست محیطی زیادی نیز به همراه دارد.

فرسودگی برخی از این قایق ها ، روغن سوزی و بنزین و گازوئیل تخلیه شده از موتورهای این قایق ها در آب دریا به تهدیدی زیست محیطی برای دریای خزر و گردشگران تبدیل شده است. 

شناورهایی که روی آب حرکت می کنند،با ایجاد آلودگی صوتی،زندگی زیر دریا را نیز به خطر می اندازند.

به دو دلیل آلودگی صوتی درون آب از نظر زیست محیطی در مقایسه با آلودگی صوتی در خشکی خطرناک تر است:

اول اینکه امواج صوت درون آب مسافت بیشتری را طی می کنند،دوم اینکه حیات زیر آب بسیار نسبت به صوت حساس است.

 با توجه به ظرفیت گردشگری دریای خزر  ، ساماندهی قایق های تفریحی برای امنیت روحی و جانی مردم و گردشگران ضروری است. 

 از مسئولین خواهشمندیم برای جلوگیری از بروز حوادث و نیز به منظور تامین امنیت گردشگران نسبت به ساماندهی قایق های تفریحی اقدام نمایند.
همچنین جلوگیری از ساخت و ساز در حریم دریا، ساماندهی سواحل و نیز جلوگیری از آلودگی آب دریای خزر  از جمله اقدامات ضروری در راستای حفاظت از این سرمایه ملی می باشد که لازمه آن مشارکت مسوولان و مردم است.


تگ ها


مقالات

هنوز نظری ثبت نشده, شما اولین نظر این مطلب را ثبت کنید