پیاده‌رو فروشی ؛ معضل جدید شهر ایزدشهر

۱۳۹۵/۸/۶

در حالیکه طراحی پیاده رو در شهرها از نظر بسیاری از صاحب نظران شهرسازی به عنوان نمادی پرنقش در پویایی زندگی اجتماعی و تعاملات اجتماعی دارد اما متاسفانه در بسیاری از شهرها بویژه شهرهای توریستی شمال کشور، این نقش بواسطه جولان دستفروشان و پهن شدن بساط دستفروشی و دکه ها هر روز کمرنگ تر می شود به نحوی که در زمان های پرتردد بسختی می توان معبری برای رفت و آمدها یافت.

این روزها مسوولین و شهرداری گویا مالک تمام عیار شهر شده اند؛ از بحث تراکم‌فروشی و ساخت و سازهای عجیب در شهر از جمله ساخت آپارتمان های 8 و 9 طبقه در خیابان های ۸ متری و غیر استاندارد که بگذریم ، پیاده‌رو فروشی شهرداری موضوع جدیدی است که نمی توان ساده از کنار آن گذشت.

تعرض به پیاده رو به شکل های مختلف، قصه ی کهنه ای است از قدیم، دستفروشان متحرک و ثابت، واکسی ها و گداها همواره بخش یا بخش هایی از پیاده روها را اشغال و مشکلات مختلفی را برای رهگذران ایجاد می کردند. شهر ایزدشهر خوشبختانه از وجود اینگونه افراد به دور است، اما ظاهرا در خلع وجود این افراد مسوولین شهر به تازگی، مسیر اینگونه افراد را در پیش گرفته اند.

ایجاد دکه در سطح معابر عمومی و پیاده‌رو فروشی ؛ معضل جدیدی است که شهر ایزدشهر با آن روبروست . ایجاد دکه ها علاوه بر سد معبر باعث بر هم زدن سیمای ظاهری شهر نیز می شوند . وجود دکه ها در پیاده رو ، جدا از ساخت و جانمایی غیر اصولی شان ، سبب هدایت عابرین پیاده به عبور از خیابان می شوند که خطرات خود را دارد و گاهاً این بی توجهی ها به قیمت تهدید جان عابران پیاده تمام خواهد شد. این امر نیز باعث شده تا راه عبور پیاده همواره بسته و لذت قدم زدن در پیاده رو ها برای شهروندان و خانواده ها تلخ شود.


جدا از تخلف بودن این کار ، متصدیان این امر حتی جانمایی صحیح برای احداث این دکه ها را در نظر نمی گیرند و جانمایی غلط تمامی دکه ها و عدم رعایت اصول ایمنی، خطرات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

 

در تصویر بالا جانمایی دکه در کمترین فاصله با کیوسک مخابرات و نیز عدم رعایت موارد ایمنی با قرار دادن کولر گازی در نامناسب ترین مکان ممکن، که محل عبور عابر پیاده رو به کمترین مقدار ممکن رسانده و در صورت برخورد عابرین پیاده به محل قرارگیری کولر چه آسیب هایی را به عابرین و با توجه به ارتفاع کم آن بخصوص کودکان خواهد زد.
(به وجود داربست هم در عکس توجه کنید)

 

همان طور که در تصویر میبینید با ایستادن یک نفر در جلوی این دکه ها عابرین پیاده مجبور به عبور از خیابان می شوند ودر صورت وجود اتومبیل در لاین پارکینک ، مجبور به عبور از لاین اصلی تردد وسایل نقلیه می شوند و خطراتی که این کار می تواند عابرین را تهدید کنند. از همه مهم تر قرارگیری این دکه ها نبش خیابان های پرتردد و تمرکز راننده ها در هنگام ورود به خیابان اصلی به لاین ماشین رو،  توجه به عابرین پیاده را به کمترین مقدار ممکن می رساند و در صورت عبور عابرین از خیابان باعث بروز سانحه می شود.( بی تدبیری مسوولین)

 

مسوولین و شهرداری باید در خدمت شهر باشند نه اینکه شهر در خدمت آنان. مسلما مسوولین و شهرداری نمی تواند شهر را بفروشد یا آن را مبادله کند که در مقابل درآمد های میلیاردی شهر ایزدشهر درآمد حاصله از این کار بسیار ناچیز می باشد و صرفا بهانه ای بیش نمی باشد. به هر حال شهرداری اجازه ندارد فضاهای عمومی مثل باغچه، خیابان یا پیاده روها را به این کار اختصاص بدهد هرچند خدمات بسیار خوبی هم در آنها به مردم ارائه شود. 

 آیا می دانید برابر بند 2 ماده 55 تبصره یک قانون شهرداری ها ، نصب هرگونه کیوسک و دکه تحت هر عنوانی به عنوان سد معبر تلقی شده و خلاف مقررات می باشد؟ آیا می دانید وزارت کشور طی ابلاغیه به همه شهرداران سراسر کشور نصب هرگونه کیوسک و دکه را خلاف می داند ؟ آیا مسئولین شهر می دانند همه مراجع بزرگ دینی استفاده از معابر عمومی برای استفاده شخصی را جایز نمی دانند ؟ اگر آقایان از همه موارد اطلاعات کافی داشته باشند براستی چرا ما باید شاهد نصب این همه کیوسک در شهر باشیم . آیا افرادیکه کیوسک نصب کرده اند امتیازی نسبت به سایر شهروندان دارند ؟ اگر قرار بر این بود که این امتیاز برای همگان به صورت غیر قانونی اهداء شود باید به همه شهروندان به خصوص افراد بیکار مجوز نصب کیوسک اهداء شود . 

این موضوع در حالی است که طبق قانون این اقدام خلاف قانون است :

تبصره 1بند 2 ماده 55 قانون شهرداری ها

سدمعابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آن ها و میدان ها و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب یا سکنی و یا هر عنوان دیگر ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق به وسیله مأمورین خود راساً اقدام کند.

در مورد دکه های منصوب قبل از تصویب این قانون و یا دکه هایی که خود شهرداری مجوز می دهد، شهرداری مکلف است نسبت به برداشتن آن اقدام و چنان چه صاحبان این قبیل دکه ها ادعای خسارت داشته باشند با نظر کمیسیون مقرر در ماده 77 نسبت به جبران خسارت آن ها اقدام کند ولی کسانی که بعد از تصویب این قانون و یا بصورت غیرمجاز اقدام به نصب دکه هایی در معابر عمومی کنند، شهرداری موظف است رأسا به وسیله مأمورین خود در برداشتن این قبیل دکه ها و رفع سد معبر اقدام کند و اشخاص مزبور حق ادعای هیچ گونه خسارتی نخواهند داشت.

----------------------------------------------------------------

اما موضوع دیگری که قابل توجه است بحث بهداشت و مهم تر از آن مشکل فاضلاب و برق و آب این دکه ها با توجه به کابرد هایی که هم اکنون دارند می باشد. 

بند 20 ماده 55 قانون شهرداریها:

جلوگیری از ایجاد و تأسیس کلیه اماکن که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنین با عدم رعایت اصول بهداشت در شهرها است از جمله وظایف شهرداری است.

 در صورت بروز این تخلف شهرداری‌ موظف به رفع سد معبر و راساً می‌توانند برای رفع آن اقدام کنند. در این گونه موارد حتی شهرداری نیازی به مجوز دادستانی برای اعمال قانون نیز ندارد، زیرا این تخلف یک مسئله عمومی و جزو حقوق شهروندی است.

-----------------------------------------------------------------

 اگر شهرداری در مواردی اقدام به پیاده‌رو فروشی کند رسانه ها و مردم باید به استانداری، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری گزارش دهند و اعتراضات خود را به به صورت کتبی ارسال کرده تا آنان پیگیری کنند، چون این کار کاملا خلاف قانون است ، زیرا پیاده‌رو محلی عمومی است مگر آنکه فضاهای مناسبی برای این کار خارج از پیاده‌رو تعبیه شود در غیر این صورت فضای عمومی در اختیار عامه مردم است و شهرداری حق واگذاری آن را ندارد. 

شورایی که شایعات انحلال آن در همه جا پیچیده ، گویا خود دلیل اصلی این سوء مدیریت می باشد. عملکردهای غیرشفاف شورا و شهرداری در زمینه اداری و مالی باعث نارضایتی شهروندان شده است (طبق قوانین موظفند هر 6 ماه گزارش کار خود را به مردم تحویل دهند اما پافشاری های زیادی از طرف آنان برای مخفی ماندن صورت می گیرد). مصوباتی که هیچ شهروندی تا روز اجرا از آن خبر ندارد و درآمد هایی که مردم از آن هیچ اطلاعی ندارند، لذا که از چنین شورایی چنین معضلاتی هم دور از انتظار نیست.

در این بین ، امیدمان به شهردار ایزدشهر( مهندس یحیی پور)  بود که او هم نتوانست بر سر حرف هایش بماند و در برابر مصوبات غیر قانونی شورای فعلی ایستادگی کند. 

 

 شهرداری ایزدشهر در بدو تاسیس ، کلید برنده این شهر را پیاده رو هایش اعلام می کرد و با شعار در ایزدشهر حق تقدم با عابرین پیاده است شروع به شهرسازی کرد. به سایر زمینه ها اگر کاری نداشته باشیم، همین پیاده روهای شهر که که در دوره مهندس توکلی ،به بهترین شکل و اندازه طراحی و به خوبی اجرا گردید، این بار در عصر شهردار و شوراهای جدید پذیرای دکه ها شده است حکایت از یک تخلف بزرگ، در حد قانون اساسی دارد، چرا که در اصل چهلم این قانون آمده است:

(هیچ کس نمی تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد)

آقای شهردار! آقایان شورای شهر ایزدشهر ! چنین مجوزهایی، با قانون اساسی و قوانین عادی کشور منافات دارد! 

 

 و اما لزوم گسترش فرهنگ رعایت حقوق شهروندی

ولی آنچه که مهم است که حلقه مفقوده در پدیده تعرض به حریم پیاده رو، همان کمرنگ شدن یا حتی از بین رفتن «فرهنگ رعایت حقوق شهروندی» است. در واقع سرمنشاء بسیاری از گرفتاری ها و معضلات جوامع صنعتی و شهری در عصر حاضر عدم تمکین از قانون و عدم رعایت حقوق سایرین است. شاید اگر بتوانیم روزی با آموزش از سطوح پایه، فرهنگ شهرنشینی و رعایت حقوق شهروندی را در جامعه نهادینه کنیم، شاهد بروز چنین رفتار هایی از مسوولین و مردم در سطح جامعه نباشیم . امید است خانواده ها و نهاد های مرتبط نظیر آموزش و پرورش، رسانه ملی، شهرداری ها و ائمه محترم جمعه و جماعات با اتخاذ تصمیماتی واحد، زمینه را برای آموزش همگانی و توسعه و نهادینه کردن «فرهنگ شهر نشینی» فراهم کنند تا با آموزش مردم و در نهایت داشتن مسوولینِ با فرهنگ علاوه بر جلوگیری از صدمات جسمی و بروز حوادث ناگوار، شهرهایی ایمن و به دور مشکلات خود ساخته اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم .
به امید آن روز

 

 ..........................................

 جوابیه سخنگوی شورای اسلامی ایزدشهر

،ضمن سلام
در پاسخ به انتقاد دوست عزيزي كه در كانال خوب ايزدشهرمن بحث واگذاري دكه ها را مطرح كرده است عرض شود كه اولا از توجه حضرت عالي تشكر مي شود اما وقتي ازفروش گفته ميشود يعني فرد پس ازتملك ميتواند هرنوع ساخت وسازي نموده وهرگونه انتفاع راببرد پس فروشي پيش نيامده امابايد مستحضر باشيد كه درحال حاضر بيكاري يك معضل جدي جامعه است كه دامنگيرتمام خانواده هاست جواناني كه باسختي توانستند مسير تحصيل راپشت سر بگذارند الان با انرژي بالا بيكارند كه باعث شرمساري مسئولين ذيربط است هرچنداشتغال انها به شوراها ارتباطي برابر قانون ندارد اما براي ما قابل تحمل نيست كه دست روي دست بگذاريم و شاهد اين مشكلات باشيم وقتي يك جوان تحصيل كرده باداشتن يك دكه يا الاچيق قانع است انوقت شما مارا متهم به شهرفروشي ميكنيد به ما نشان بدهيد كجا اينها راه را بروي عابربسته اند شايد خبرنداريد كه شهرداري دركانال خود بصورت روزانه وهر شش ماه بصورت كتابچه مدون خانه به خانه به عرض شهروندان ميرساند حالا شما ميفرماييد اصلا گزارش كارنداده اند انتقاد خوب است ولي بايد از روي انصاف وبيطرفي باشد خصوصا درعصر الكترونيك ديگر نيازي به سبك و سياق گذشته نخواهد بود هرچند شورا هفته اي دو روز درخدمت مراجعه كنندگان ميباشند وپيگير مشكلات شهروندان هستند اما انصاف اجازه ميدهد وسعت ديد را بالا برده علي رغم ناملايمات اين همه كارهاي بزرگ و زيربنايي ازجمله پل سازي پاركها كانالها اسفالت كوچه ها وخيابان ها روشنايي خيابان ها ساحل روبي كل شهر جذب حدود سي نفر ازبيكاران شهر و ده ها خدمات ارزنده ديگر اشاره اي ميكرديد. معمولا منتقدين يك جانبه از مشكلات برخي از شهروندان خبر نداشته و نفسشان از جاي گرم در ميايد.

دريايي
سخنگوي شوراي اسلامي شهر

 

 

 

در پاسخ به بیانات سخنگوی شورای اسلامی ایزدشهر

متاسفانه پاسخ سخنگو شورای شهر برگرفته از متن صریح قانون و رعایت سیکل اداری نمی باشد. مسئولینی که تخلف می کنند باید پاسخگوی تخلفات خود باشند نه اینکه به دنبال بهانه برای توجیه انجام آن تخلف.
مصوبات شما برخلاف قوانین بوده و اجرای این گونه مصوبات نادیده گرفتن حقوق طبیعی شهروندان و به نوعی تجاوز به حق تک تک مردم این شهر می باشد.
چه کسی این اجازه را به شما داده که حقوق مردمی را ضایع کنید که با آرای همین مردم بر این مسند نشسته اید.
آیا در این شهر با معضل کمبود املاک تجاری روبرو بودیم که شما پیاده روهای این شهر را به ملک تجاری تبدیل کرده اید؟
پناه آوردن به وضعیت بیکاری جامعه برای فرار از این تخلفات ، خود تخلف دیگری می باشد که با فرض قبول کردن و قانونی دانستن مصوبه ی غیر قانونی شما ، در ادامه روند و نحوه واگذاری این کیوسک ها نیز شورای شهر و شهرداری ایزدشهر مرتکب تخلفات فراوان شده است.

پس از تصویب مصوبه شورا، شهرداری موظف به برگزاری مزایده برای واگذاری هر تعداد دکه های مورد نظر در سطح شهر می باشد.
اما آیا برای همه ی این دکه های مجوز داده شده ، مزایده ای برگزار شده است؟ خیر
و باز هم تخلفی دیگر در ادامه تخلف قبلی، جایی که روابط جای خود را به ضوابط داده است.
شما که ادعای تخطی از قانون برای دست گیری بیکاران دارید ، عدالت را بین بیکاران این شهر رعایت کردید؟ آیا همه افراد بیکار شهر از این مصوبه اطلاع داشتند؟  آیا افرادیکه کیوسک نصب کرده اند و خواهند کرد امتیازی نسبت به سایر شهروندان دارند؟
اگر قرار باشد در شهر ایزدشهر یا هر شهری دیگری صرفا بخاطر داشتن معضل بیکاری، هر کس بتواند با هر شکلی بدون رعایت قانون ، پیاده رو را اشغال کنند، پس وظیفه ذاتی شما و آینده شهرسازی شهر چه می شود!!
شما برای رفع معضل بیکاری به جای تصرف در حق مردم باید به فکر استفاده بهینه از سرمایه گذاران باشید و با ایجاد مصوبات قانونی و تشویق سرمایه گذاران به استفاده از نیروهای بومی ، معضل بیکاری این شهر را برطرف کنید . متاسفانه جوانان بیکار این شهر چوب ضعف مدیریتی مسوولین این شهر را می خورند که در برخی پروژه های بزرگ این شهر حتی اجازه ورود یک نیروی کار بومی داده نشده است و آن وقت با مصوبات غیر قانونی و تجاوز به حقوق 10 هزار شهروند این شهر و ساخت معضلات جدید برای آینده این شهر قصد خیرخواهی دارند!!!

در مورد نشان دادن چگونگی بسته شدن پیاده رو توسط دکه ها هم اگر به سایت مراجعه و بررسی کامل این موضوع را مطالعه می کردید ، در این مورد سخنی به میان نمی آوردید.

نکته دیگر  عملکردهای غیرشفاف شورا و شهرداری در زمینه اداری و مالی می باشد. باید به عرض شما برسانیم که مصوبات شورا و عملکرد اداری و مالی آن و شهرداری در هیچ رسانه ای، چه مجازی و غیر مجازی انتشار پیدا نکرده ، در صورتی که شما موظفید تمامی مصوبات خود را به اطلاع مردم رسانده و همچنین هر 6 ماه گزارش کاملی از عملکرد خود ، چه مالی ، چه اداری، چه اجرایی در اختیار مردم قرار دهید که این نیز خود تخطی آشکار دیگری از قانون توسط شما می باشد.


در قلم و زبان و عمل مان با کینه ورزی عمل نخواهیم کرد و آنچه که حق است را می نگاریم.


تگ ها


بررسی مشکلات ایزدشهر

8 نظر ثبت شده
سلیمی در تاریخ ۱۳۹۵/۸/۷ :
بسیار عالی - زیبا بیان کردید
زمانش رسیده مسولین به خودشون بیایند
خاکپور در تاریخ ۱۳۹۵/۸/۷ :
سلام
همین کارارو کردن که دارن منحل مشن. زحمتهای توکلی رو دارن به باد میدن
حسینی در تاریخ ۱۳۹۵/۸/۷ :
سلام و خسته نباشید.
تشکر از نکته سنجی و زحمات شما.
شما وظیفه خود را که اطلاعرسانی میباشد به خوبی انجام دادید.
حالا این وظیفه ما مردم ایزدشهر هستش که از طریق قانونی جلوی این نمایندگان ناکارامد که بلای جان مردم شدهاند ایستادگی کنیم.
حسینعلی در تاریخ ۱۳۹۵/۸/۷ :
شماها یا کاندید دارید برای انتخابات سری بعد و یا حسادت دارید ک اینجوری اظهار نظر میکنید وگرنه فعالیتهای این شوراها و شهردار از همه دوره ها بیشتر و بالاتره نمونش دیواره و پارک گلسار 15 ک هیچ شورا و شهرداری جرات این کار و نداشت جز این شوراها و شهردار...انصاف و خدا رو در نظر بگیرید و برای رای کاندید آینده تون به فکر راه نو باشید ن تخریب دیگران...بس است دیگر...انحلال شورا هم به خاطر ندانمکاریهای برخیها بوده و به همه اعضا ربطی نداره...توکلی زمین میلیاردی روبروی شهرک امیرآبادش سرجاشه و بر باد نرفته خیالتان راحت...مثل کبک سرتون رو تو برف بکنید....
خدا رو در نظر بیارید خدا رو
شهروند در تاریخ ۱۳۹۵/۸/۸ :
در پاسخ شهردار به آقای کاظم عنوان شده که اینجانب مصوبه شورا در کمیته انطباق اجرا کردم. همه ما می دانیم این طرح ها ابتدا از سوی شهرداری به شورای شهر پیشنهاد شده و شورا با رد یا قبول آن مصوبه صادر میکند. چطور قیمت اجاره کارشناس رسمی گزارش ننموده مناقصه برگزار و برنده شروع به اجرای کار کرده است. آقای شهردار تو این شهر متخصص امر زیاد هست.!!
بیمه عمر در تاریخ ۱۳۹۵/۸/۸ :
سلام ممنون بابت مطالب ارزندتون

http://bponline.ir/
شهروند انتقادی در تاریخ ۱۳۹۵/۸/۸ :
جناب آقای حسینعلی جان که دم از کار این دوره شورا میزنید یه نگاهی به اختلاسات هم بکنید مشخصه دوما تمامی پولهای شهر بصورت پروزه های نیمه کاره خرج شد سوما آسفالت کوچه ها بصورت خیلی ابتدایی انگار در دوره قاجار شده . اگه به پشت پرده ها نگاه کنید یا اگر به قانون مناقصات کمی اشراف داشته باشید متوجه پول خوری هایی میشوید که دیگه یه کلمه هم حرف نمیزنید برید از شرکت هایی که میخواستند در مناقصات شرکت کنند و همین افراد نماینده و شهرداری که دم از دین و خدا و اسلام و مردم داری میزنه چه کرده اند . به قول مثال میگن اول غذا تون رو بجویید بعد غورت بدید
امیر در تاریخ ۱۳۹۵/۸/۱۸ :
باور کنید این شهردار کارش درسته اینو دوره بعد که این شهردار رفت یکی دیگه اومد متوجه میشید,که همینقدر عملکرد رو دیگران نداشتند,تو دوره ای که جو حاکم بر شهرداری انقدر امنیتی شده بود اجرای اینهمه پروژه که سربازان گمنام بر تمام ان نظارت داشتند چیزی جز خسته نباشید به شهردار و کارکنان زحمتکش نمیشه گفت دلاوران خسته نباشید