کارخانه زباله سوز و تهدیدهای زیست محیطی

۱۳۹۶/۶/۱۱

یکی از اخبار مهم این روز های سطح شهر که به طرز مشکوکی در هیچ رسانه ای بازتاب پیدا نکرده و به صورت مخفیانه در حال اقدام است و تا مراحلی نیز پيش رفته است تاسیس کارخانه زباله سوزی در ایزدشهر است که به صورت جد توسط شهردار سابق و جناب آقای استاندار در حال پیگیری بود و این در حالی است که شایعه شده بود که این طرح متوقف شده و به سر انجام نمیرسد تا کسی پیگیر این موضوع نشود که متاسفانه به این صورت نیست و تنها حربه اى براى خريدن زمان بود!

ما بر آن شدیم که تحقیقاتی در این زمینه انجام دهیم و با توجه به نكات بدست آمده ، اجرای این طرح یک فاجعه برای ایزدشهر خواهد بود، فاجعه ای بزرگتر از غارت جنگل و یا خالى كردن خزانه ميلياردى شهرداری !!

با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص ایزدشهر و وجود ويژگى هايى از قبیل فاصله کم مابین جنگل، زمین های کشاورزی ، دريا و مناطق مسکونى، دپو زباله هاى شهرهاى اطراف در این شهر، خطر نشت شیرابه های زباله به آب های زیرزمینی مصرفى مردم و آب هاى مورد مصرف كشاورزى را ايجاد خواهد كرد. تردد ماشين هاى حمل زباله شهرهای اطراف در ایزدشهر(كليه زباله هاى شهرستان هاى نور و محمودآباد)، بوى بد زباله، آلودگی هوا ؛ ایجاد سر و صدای زیاد، دخول نمک های حلال حاصل از پسمانده کارخانه در آبهای زیر زمینی ، مشكلات زيست محيطى ، اثرات منفى در جذب توريست و ده ها مشکل دیگر فقط بخشی از این توافق شوم است که آینده ایزدشهر را تحت الشعاع قرار می دهد که علاوه بر محیط  زیست، برای انسان نیز دارای عواقب تلخی من جمله"سرطان" خواهد بود

این اتفاق در حالی رخ می دهد که مسوولین شهرهای دیگر با آگاهی از عواقب این موضوع مانع از انجام این طرح شده اند اما جناب آقای استاندار که خود با توجه به نبود شورای شهر ایزدشهر نماینده مردم ایزدشهر بودند ، به جای حفظ منافع شهر و شهروندانش با سواستفاده از موقعیت خود و همکاری یار همیشگی خود شهردار سابق (یحیی پور) بدون اطلاع  و آگاهی به مردم ایزدشهر به صورت کاملا مخفیانه شروع به اخذ مجوز و انجام مراحل مختلف اینکار کرده اند، این در حالی می باشد که خود اداره محیط زیست با احداث این کارخانه در ایزدشهر مخالف بوده و مجوز به اجرای این طرح نداده است.

امیدواریم اعضای محترم شورای شهر ایزدشهر که نمایندگان مردم این شهر می باشند با بررسی این موضوع و رسیدگی به آن از به وجود آمدن این غده سرطانی که آینده این شهر و مردمانش را به خطر خواهند انداخت جلوگیری به عمل آورند.

 

 

و اما مقاله ای در باب مزایا و معایب این روش:

زباله و پسماندهای خانگی، تجاری، صنعتی، بیمارستانی و خطرناک، گرفتاری هر روزه ای است  که جوامع متمرکز و شهرنشین در همه جای دنیا، با آن روبرو هستند.  طبیعی است که اداره کنندگان این جوامع، برای حل این مشکل، به دنبال شیوه هایی متناسب با توانمندیها و شرایط اقتصادی، فنی و اجتماعی خود باشند. از میان هفت شیوه دفن، سوزاندن، گازی سازی، پلاسما، کمپوستینگ هوازی، کمپوستینگ بیهوازی و پیخاله سازی یا Vermicomposting ، برخی از مسئولین و کارشناسان کشورمان، سوزاندن پسماندها را سریع الاثرترین و بهترین شیوه برای از بین بردن  حجم عظیم 41 هزار تن زباله روزانه می دانند و تلاش می کنند  تا سرمایه گزاران بخش خصوصی را به سوی احداث و مدیریت واحدهای زباله سوز هدایت کنند تا به زعم خویش، بتوانند هر چه سریعتر، این معضل بزرگ را چاره نمایند، غافل از این که این شیوه، بیش از این که سودمند به نظر آید، خود، مشکلات دیگری را به وجود می آورد .از  مضرات  سوزاندن زباله ها ، از میان رفتن مواد با ارزش قابل بازیافت و دیگری، ایجاد آلودگیهای پیش بینی نشده در هوا، خاک و آب، است.

سوزاندن به شدت از سوی کشورهای غربی تبلیغ می شود این  تبلیغات افسانه سازی و فریبکاری برای فروش دستگاههاییست که اندک اندک در جهان پیشرفته در حال منسوخ شدن و کنار گذاشته شدن هستند. به سخن دیگر، کشورهایی که پیشتر از زباله سوزها یاهمان پسماندسوزها برای از میان بردن زباله های تولیدی خود استفاده نموده اند، پس از این که به اشتباه بودن بهره گیری از این شیوه پی بردند،آنها کم کم در حال تغییر شیوه خود هستند و در این جاست که سازندگان این دستگاهها، برای گشودن بازارهایی جدید برای تکنولوژی خطرناک خود، رو به سوی کشورهایی همچون ایران و دیگر کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه آورده اند. گواه این امر این که دستگاه پسماندسوز فرانسوی با ظرفیت دریافت 119تن زباله در روز که با بهایی نزدیک به 110میلیارد تومان چندی پیش به ایران پیشنهاد شده بود،اکنون با 11 میلیارد تومان از سوی کشور ایتالیا، پیشنهاد شده است.

این در حالی است که تفکیک و بازیافت بهترین روش دفع زباله می باشد که اینکار باید هم در مورد زباله های تر انجام شود و هم در مورد زباله های خشک.پسماندهای تر به دلیل سودمندیهای فراوان و غیرقابل انکار آن برای سرزمین خشک ایران باخاکهای تحول نیافته اش می تواند بسیار مفید باشد اما تلاش برخی کارشناسان و مسئولین شهری برای ترویج روش سوزاندن پسماندهای شهری در کشور جای تعجب دارد،شیوهای که اندک اندک درجهان پیشرفته  در حال بر چیده شدن است.نظیر این گونه تصمیمات نابخردانه رامیتوان در امور دیگر نیز دید مانند این که سد سازی در کشورهای پیشرفتهای مانند آمریکا در حال جایگزین شدن با شیوههای معقولتر کنترل آبهای سطحی است اما در کشورمان شاهد عطشی فروناپذیر برای ساخت و توسعه سدهای بزرگ و کوچک هستیم که فاجعه های بزرگی به همراه دارد.

 

زباله‌سوزی یکی از روش‌های نابودسازی زباله‌است که طی آن پسماندهای آلی، در کوره‌هایی تحت شرایطی کنترل‌شده سوزانده می‌شوند.

زباله سوزها چند سالی است که در کشور ما ایران به عنوان موضوعی مورد بحث و استفاده در تعداد معدودی از بیمارستانها مطرح گردیده است و اخیراً به طور جدی در جهت از بین بردن زباله های شهری مورد بحث قرار گرفته است.

مزایا

  •          زباله سوزها مي توانند در نزديكي مكان جمع آوري پسماند نصب شوند (زبالهسوزهاي بيمارستاني و صنعتي(
  •          زباله سوزها تا حدود 90 % از حجم و 70 % از وزن پسماند را كاهش مي دهند.
  •          در فرايند زباله سوزي متان كه يكي از خطرناك ترين گازهاي گلخانه اياست توليد نمي شود.
  •          در صورتي كه زباله سوز قابليت بازيابي انرژي را داشته باشد منبع خوبي است
  •          براي توليد برق و گرما و مي تواند جايگزين سوخت هاي فسيلي شود.
  •     در فرايند زباله سوزي محتويات غير آلي تجمع كرده و بنابراين مي توان ازباقي مانده جامد آن ها جداگانه استفاده كرد (به عنوان مصالح ساختماني و يامواد اوليه در صنايع شيميايي و ...) و يا به شكل ايمني دفع كرد.
  •     زباله سوزي يكي از بهترين روش هاي امحاي پسماندهاي خطرناك مانندپسماندهاي سمي، قابل اشتعال و فرار است.
  •     اين روش دفع زباله در مقايسه با ساير روش‌هاي دفع به زمين كمتري نياز دارد.- آب و هوا و تغييرات جوي تقريباً تاثير مهمي در اين روش ندارد.
  •     سوزاندن پسماند در دستگاه هاي زباله سوز منافع جنبي نظير استفاده از حرارت ايجاد شده براي گرم كردن بويلرها و در نتيجه توليد انرژي بهره دارد.

معایب

  •     در مقايسه با ساير گزينه هاي پردازش و دفع پسماند زباله سوزها هزينههاي سرمايه اي بيشتر داشته و طول دوره بازگشت سرمايه آن ها نيز طولاني تر است. و اثرات آن بر محيط زيست نيز مشكوك بنظر ميرسد و گازهاي ناشي از سوزاندن اثرات بدي روي محيط زيست مي گذارند
  •     معمولا هنگامي كه زباله سوزها نصب و راه اندازي شدند فرايند مديريت پسماندها از انعطاف پذيري كمتري برخوردار خواهد بود و ساير گزينه هاي پردازش پسماند را به سختي مي توان اعمال كرد (به علت هزينه هاي بالاي صرف شده براي زباله سوز)
  •          هنوز در مورد آلاينده هاي خروجي زباله سوز نگراني هايي در اذهان عمومي وجود دارد.
  •          فرايند زباله سوز ي مواد جامدي را توليد مي كند كه نياز به مديريت دارند.
  •          اين روش ايجاد بو، دود و آلودگي هوا مي‌نمايد كه عموماً مورد اعتراض مردم است.
  •          به افراد كارآزموده مجرب براي بهره برداري و نگهداري از دستگاه هاي زباله سوز نياز است.
  •          هزينه نگهداري و تعميرات در اين روش بيش از ساير روش‌هاي دفع پسمانداست
  •          اين روش براي دفع مواد زايد خطرناك و مواد قابل انفجار روش مناسبي نيست
  •          احتمال دخول نمك هاي حلال در آبهاي زير زميني پس از انباشتن باقي مانده پسماند وجود دارد.

 

شیرابه بزرگترین دغدغه این روش

 

با توجه به نیاز این روش به جمع شدن زباله و سوزاندن آن در تناژ مشخص شده، باید مقدار زباله به مقدار مشخصی برسد تا سوزانده شود. به همین منظور ما شاهد جمع شدن زباله ها برای مدتی در یک مکان خواهیم بود که این تلنبار شدن زباله علاوه بر بوی بد، تولید شیرابه می کند. این شیرابه علاوه بر آلوده کردن خاک منطقه باعث آلوده شدن آب های زیرزمینی خواهد شد و بدلیل نزدیک بودن بافت کشاورزی و مسکونی شهر ایزدشهر به محل جمع آوری مشکلات زیست محیطی جبران ناپذیری را بوجود خواهد آورد.

در برخی نقاط شمالی کشور از تلنبار شدن زباله ها روی هم، 18 لیتر در ثانیه شیرابه تولید می شود.

 

گازهای سرطانی در زباله‌سوز کهریزک

شهرداری تهران از یک شرکت چینی که حتی استاندارد سال 2006 را نیز نگرفته بود، دستگاه زباله‌سوز خریداری کرده است. نگرانی سازمان‌محیط‌زیست از تولیدگازهای سرطان‌زای این دستگاه است.

به گزارش قانون، روزانه 200 تن زباله از مجموع هشت هزار تن زباله شهر تهران در نیروگاه زباله‌سوز این شهر می سوزاند. اما دستگاه زباله‌سوز تهران، داستان عجیبی دارد. شهرداری تهران در میان تمامی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده دستگاه‌های زباله‌سوز با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، از یک شرکت چینی که حتی استاندارد سال 2006 را نیز نگرفته بود، دستگاه خریداری کرده است. دستگاهی که به‌گفته معاون پایش محیط زیست تهران، هیچ مجوز و تایید پایش از این سازمان ندارد و نگرانی سازمان‌محیط‌زیست از تولیدگازهای سرطان‌زای این دستگاه است.

به‌گفته مدیر محیط زیست شهر تهران، پسماندهای ویژه به‌راحتی در میان پسماندهای خانگی رها شده‌اند و تفکیک خاصی روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد و مشکل جدی درخصوص پسماندهای ویژه وجود دارد. انصاری در این‌باره گفت:« موادی مانند سرب و باطری وارد دستگاه زباله‌سوز می‌شوند و خروجی آن گازهایی حاوی فلزات سنگین است که سرطان‌زاست.

 

آلودگی هوا در صنایع زباله سوز

ایجاد بو، گرد و غبار و پراکندگی مواد هنگام تخلیه، انبار کردن و جابجایی زباله ها.

هوای اولیه احتراق که از بستر زباله عبور می کند، ممکن است خاکستر، گرد و غبار و مواد معلق را به طرف جریان گاز خروجی هدایت نماید.

مواد تقطیری حاصل از تجزیه حرارتی به دلیل فقدان اکسیژن و خاموش شدن شعله، به طور ناقص می سوزد و به صورت گازهای مونوکسید، مواد آلی فرار و ذرات دوده از دودکش خارج و در محیط پراکنده می شوند.

اکسیژن و ازت هوا ممکن است در حرارت زیاد شعله با یکدیگر ترکیب شده و اکسید ازت تشکیل دهد.

فلزات و نمکهای موجود در کوره بخار شده و در قسمت های سردتر دودکش به صورت آئروسل، ذرات میکروبی فراوانی ر ا بوجود آورند.

مواد زائد جامد محتوی ترکیباتی نظیر کلر، فلوئور، گوگرد، ازت و سایر عناصر هستند که احتراق آنها به تولید برخی گازهای سمی و خورنده از جملهHF ،HCL ،SOx ،NOx  منجر می شود.

تولید گاز در اثر احتراق ناقص از جمله دی اکسین ها و فوران ها.

 

تظاهرات علیه طرح احداث کوره‌های زباله‌سوز در چین   ۲۲اردیبهشت ۱۳۹۳

تظاهرات علیه طرح احداث کوره‌های زباله‌سوز در چین نتیجه داد.

به گزارش زیست آنلاین از ایرناپس از تظاهرات اعتراض‌آمیز روز شنبه علیه احداث یک کارخانه زباله‌سوزی در شرق چین که منجر به مجروح شدن دست‌کم 39 تن شد، مقامات این کشور وعده داده‌اند که اگر این پروژه از سوی مردم پذیرفته نشود، اجرا نخواهد شد.

بنابرگزارش یورونیوز، ساکنان شهر «هانگژو» در استان «یوهانگ» معتقدند که اجرای این طرح باعث تشدید آلودگی محیط زیست خواهد شد و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

 

 

عمده‌ترین مشکل زیست‌محیطی زباله‌سوزی مربوط به آلاینده‌های متعدد و مختلفی است که به مقدار زیاد وارد هوا می‌شود و این مشکل باعث می‌شود که هزینه‌های گزافی به سامانه زباله‌سوز تحمیل شود تا استانداردهای مجاز خروجی که در برخی شرایط حصول آن دشوار است برآورده شود. همچنین خاکستر باقی‌مانده به‌رغم اینکه عاری از مواد آلی و عوامل مزاحم دیگر است اما احتمال حضور فلزات سنگین در آن استفاده‌های بعدی از آن به‌ویژه در خاک و کشاورزی را با مشکل و محدودیت روبه‌رو می‌کند و خطرات بسیاری دارد.

 

پس میتوان گفت که سوزاندن زباله های خطرناک وغیرقابل بازیافت از نظر اقتصادی، کاری تکمیلی برای روش تفکیک زباله های شهری و گوارش بیهوازی بخش تر آنها به شمار خواهد آمد. اما این به معنای از بین بردن تمام زباله ها با زباله سوزها نخواهد بود.

 

 

 

 


تگ ها


هنوز تگی وجود ندارد

هنوز نظری ثبت نشده, شما اولین نظر این مطلب را ثبت کنید