ساخت و سازهای غیر مجاز و عملکرد شهرداری ایزدشهر

۱۳۹۳/۱۰/۶

معضل ساخت و ساز غیر مجاز را می توان بعنوان یکی از مهمترین معضلات و پر حاشیه ترین مشکل ایزدشهر دانست که هیچ اقدام عملی جهت مقابله با آن انجام نمی گیرد.

تخلفات ساختمانی چیست؟

تخلف ساختمانی به معنی نقض قوانین و ضوابط شهرسازی، فنی، ایمنی و بهداشتی در احداث ساختمان است و ابهام در قوانین و مقررات ناظر بر ساخت و ساز از جمله علل تخلف ساختمانی است و مبنا و مستند رسیدگی به تخلفات ساختمانی در محدوده قانونی و حریم مصوب شهرها ماده صد قانون شهرداریها و تبصره های یازده گانه آن  در خارج از حریم مصوب شهرها کمیسیون بند 3 تبصره 2 ماده 99 قانون شهرداریها که منبعد به اختصار کمیسیون ماده 99 نامیده میشود، میباشد.


سوال اصلی اینجاست که چرا شهرداری ایزدشهر علی رغم داشتن دستور قضایی یا حکم تخریب از مراجع بالاتر اقدام عملی جهت مقابله با این معضل انجام نمی دهد؟ (حکم هایی قضایی و موارد تخلف متعددی موجود است ، اما بدلیل حفظ حریم خصوصی ، امکان انتشار و پیوست این حکم ها در این نقد ممکن نیست)

اینگونه ساخت و ساز ها ضمن آسیب جدی به سیما و نمای شهری و شهر سازی در هر منطقه مشکلاتی هم برای صاحبان بنا و هم برای اهالی آن منطقه در پی دارد که مهمترین آثار زیانبار آن در معرض خطر قرار دادن جان مردم می باشد.

متأسفانه بعضی افراد سود جو صرفا بدلیل منافع شخصی خود اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز می کنند که این ساخت و سازها علاوه بر نداشتن استحکام لازم و عدم تطبیق با اصول مهندسی،خطر ریزش ومشکلات روانی، بهداشتی و زیستی را به وجود خواهد آورد.

 

عکس زیر ساختمانی چند طبقه در بومهن می باشد که در سال جاری به دلیل نقض قوانین ساخت و ساز تخریب شد.

تخریب یک ویلا در گرگان :

 

اجرای قانون گاهی سخت است اما اگر پایانی بر بی‎قانونی باشد به سختی‎اش می‎ارزد، مثل تخریب ساخت‎ و سازی که بی‎توجه به توصیه‎های قانونی توسط برخی افراد بنا شده است.

این برخورد قاطع شاید خط بطلانی باشد بر تفکراتی که تصور می‎کنند قانون با آنها مماشات می‎کند، انتظاری که جز این از دست‎اندرکاران قانون برای برخورد با متجاوزان به قانون نمی‎رود.

با توجه به فعالیت های مفید و زحمت های بی دریغ مسئولین محترم و تک تک کارمندان عزیز شهرداری در زمینه توسعه و پیشرفت ایزدشهر ؛ انتظار می رود در این خصوص (برخورد با ساخت و ساز های غیر مجاز) همت بیشتری نشان دهند.

به نظر شما دلیل عدم برخورد جدی با چنین ساخت و ساز هایی در ایزدشهر  چیست؟

منتظر پاسخ ها و پیشنهادات شما هستیم.

 


تگ ها


بررسی مشکلات ایزدشهر شهرداری ایزدشهر مقالات

3 نظر ثبت شده
مهران در تاریخ ۱۳۹۳/۱۰/۸ :
به نظر من تخریب درست نیست و بهتره از اول جلوگیری بشه که به تخریب نرسه
مسعود در تاریخ ۱۳۹۳/۱۰/۹ :
در متن :
اجرای قانون گاهی سخت است اما اگر پایانی بر بی‎قانونی باشد به سختی‎اش می‎ارزد، مثل تخریب ساخت‎ و سازی که بی‎توجه به توصیه‎های قانونی توسط برخی افراد بنا شده است.
نگار کاویان در تاریخ ۱۳۹۳/۱۰/۲۰ :
اولا هزینه هایی که شهرداری بابت ساخت و پروانه میگیره و دوما کارهای اداری امروز این نیست فردا اون نیست و سوما شهرداری اونقدر کوچه ها رو عریض کرده که دیگه خونه ای برای مردم باقی نمی مونه با این شرایط بد اقتصادی و فکرای داغون مردم کی میره به اندازه پول ساخت خونش پول به شهرداری بده یکی که میخواد ازدواج کنه از کجا بیاره اونی که بعد 10سال زمین خریده میخواد بسازه و ....