نگاهی به درآمد پایدار در شهرداری ها ( شهرداری ایزدشهر، ضعف یا قدرت)

۱۳۹۵/۴/۱۱

# آیا شهرداری ایزدشهر با این درآمد فعلی به درآمد پایدار فکری کرده است؟
# چقدر از درآمد شهرداری ایزدشهر به هزینه های عمرانی و چقدر به هزینه های جاری اختصاص می یابد؟
# روند جذب نیرو در شهرداری ایزدشهر چگونه بوده و این افزایش نیرو بر بدنه شهرداری در آینده چه تاثیری دارد؟
# نقش شوراها و شهردار در افزایش این هزینه ها و درآمد ها چیست؟
# مشکلات شهر ایزدشهر فقط در مسایل عمرانی میباشد؟
همه و همه از زبان عضو شورای شهر، برای اولین بار، در این مقاله، نویسنده ؛ علی کلوانی

 

مقدمه:

ایجاد شهرها و پیدایش آن:

 ایجاد شهرها و پیدایش آن و هم چنین مسایل شهرنشینی دارای قدمت طولانی در کشور ایران میباشد، ولی سابقه اداره توسط سازمان ها محلی (شهرداری ها) مبتنی بر قوانین مکتوب و مشخص به کمتر از یک قرن می باشد. در ایران ؛ اتکای بیش از حدّ اکثر شهرداری ها کشور بر درآمد های حاصل از مسکن و فروش تراکم، باعث افزایش و تشدید قیمت مسکن و بروز مشکلات و بحران های مالی در مقاطع مختلف زمانی در شهرداری ها می باشد.

 

مهم ترین مسائل و تنگناها شهرداری ها ؛

1) قدیمی بودن برخی قوانین شهرداری ها
2) نبود هماهنگی بین دستگاه ها اجرایی با شهرداری ها
3) عدم ضمانت اجرایی کامل قوانین
4) نداشتن جایگاه و منزلت عمومی شهرداری ها و شهردار ها برخلاف کشور ها توسعه یافته
5) عدم اعمال مدیریت واحد شهری
6) ضعف و فقدان تخصص مرتبط در بین شهردار هایی که توسط شورا ها انتخاب میشوند.
7) فقدان فرهنگ عمومی در شناختن شهرداری ها
8) کمبود کمک های مالی دولت به شهرداری ها
9) حذف پاره ای از عوارض شهرداری ها به طرق مختلف
10) کسب درآمد به روش فروش تراکم
11) فروش و حذف پارکینگ و عدم رعایت قوانین شهرسازی
12) افزایش هزینه تفکیک زمین و واحد و عوارض تجاری و... برای بومی ها

 

مهم ترین راه کار برای برون رفت برخی مشکلات فوق ؛
1) بازنگری برخی قوانین
2) تسریع در اجرای مدیریت واحد شهری و واگذاری وظایف دستگاه ها اجرایی دیگر به خود آنها و کم کردن برخی هزینه ها شهرداری، مانند آب، ( تعویض لوله ها و هزینه ها حفاری و....) برق ( جابجایی تیر ها قدیمی، روشنایی معابر و..) گاز ( هزینه حفاری، لوله گذاری و....) و....
3) بکار گیری نیرو متخصص در راستای اجرای طرح های عمرانی و خدماتی و...
4) مشارکت بخش خصوصی در راستای اجرای طرح ها عمرانی و خدماتی و...
5) ایجاد روش ها تشویق و ایجاد زمینه مناسب در پرداخت عوارض و...
6) افزایش درآمد خصوصا درآمد پایدار شهرداری ها و استفاده از تجربیات سایر کشور ها توسعه یافته
7) گسترش نظارت در عمران شهری، و جلوگیری از هدر رفت بودجه در شهرداری ها
8) نگاه به مردم در طرح ها و اولویت قرار دادن خواست آنان
9) و.....

نکته:
امروزه توسعه پایدار برای کلان شهر ها یک نیاز اجتناب ناپذیر است. گسترش شهر، قیمت روز افزون زمین، افزایش مشکلاتی نظیر زیست محیطی، ترافیک، آلودگی هوا و نارسائی در عرضه خدمات شهری و مدیریت شهری، افزایش شکایات مردمی را بدنبال خواهد داشت.
در جهت رسیدن به توسعه پایدار، شاید انسان به تعبیری شهروند، نقش و مفهومی در کشور ها توسعه نیافته نداشته باشد. مهم ترین منابع درآمد پایدار شهرداری باید در چهار چوب اصول توسعه باشد و شهر باید بر اساس درآمد پایدار تعریف شود، مهم ترین منابع درآمد پایدار شهری عوارض نوسازی، پمپ بنزین، پمپ گاز، واحد ها تجاری در اختیار خود شهرداری، اجاره واحد ها مسکونی، تجاری و پارک ها جنگلی و ساحلی، تملک برخی املاک، ایجاد پارک ها بازی به منظور کسب درآمد و... می باشد

نکته ؛ شهرداری ها باید به سمت منابع پایدار، منظم و قابل وصول حرکت کند.

# چقدر شهرداری ایزدشهر در یک سال اخیر در این امر موفق بوده است با این درآمد بالا، قضاوت بر طبق آمار با خود مردم می باشد!!!

ایزدشهر ؛ در سال 1384 با تجمیع سه روستا و منطقه مسکونی، امیرآباد، بازارسر، ساروج محله به شهر تبدیل شده است، جمعیت آن بر اساس آمار در سال 1386 نه هزار نفر بوده، مساحت 580 هکتار و ارتفاع از سطح دریا 13_ می باشد. این شهر زیبا و توریستی در هشت کیلومتری غرب محمودآباد و هفت کیلومتری شرق نور واقع شده است،

جمعیت در سال 1385 بالغ بر 6888 نفر و در سال 1386 طبق آمار شهرداری 9000 نفر اعلام شده است، جمع کل درآمد پس از تصدی شهردار جدید فقط از دی 93 الی شهریور 94 بالغ بر 78735985446 ریال بوده است. بر اساس اعلام خود شهردار و مجموعه مالی، در سال 94 بالغ بر چهارده میلیارد و اندی تومان درآمد قطعی در شهرداری به ثبت رسیده است. و این رشد چند درصدی نسبت به سال قبل و سال ها پیشین داشته است.

مهندس حسن یحیی پور ؛ ایشان در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر ایزدشهر مورخه 93/8/19با کسب حداکثر آرا به عنوان شهردار ایزدشهر انتخاب گردید.

در میان گزینه ها مختلف و فشار ها متعدد از جناح های مختلف، مهندس یحیی پور شهردار پیشین دابودشت و کارمند رسمی دانشگاه در بین خود و رقیب نهایی جناب مهندس دابوبیان با کسب سه رای موافق و دو رای مخالف شهردار ایزدشهر شدند، انتخاب شهردار پس از استیضاح شهردار قبلی ایزدشهر و کارنامه درخشانی که شهردار اول این شهر یعنی مهندس توکلی بر اذهان عمومی گذاشته بود کار را برای انتخاب ایشان سخت گردانید، تا این که پس از مشاهده کش و قوس های انتخابی عظیم ایشان موفق به نشستن بر سنگر خدمت رسانی به مردم فهیم شهر شدند، هر چند ورود ایشان ابتدا با حواشی ها در شهرداری و مجموعه شورا همراه بود ولی تنها و بزرگ ترین خصیصه این شهردار یعنی کسب درآمد و جذب سرمایه گذار بود، خیلی سریع ذهن مخالفین را به سمت خود تغییر داده و با جذب درآمد از همین سرمایه گذار ها، به فعالیت های عمرانی بزرگ پرداخته که کارنامه ایشان نیز در شهر قابل رویت میباشد.

نگاهی به آمار درآمد کسب شده در دوره تصدی مهندس یحیی پور به روایت دو تصویر زیر ؛

نکته ؛ آمار ها و موارد مشابه آن در این مقاله به روایت و مستندات شخص شهردار بوده، و بدون دخل و تصرف برای رویت عموم به نمایش در آمده است.

به طور خلاصه، کار ها و فعالیت های عمرانی بزرگ مانند آسفالت تقریبا تمامی کوچه ها سطح شهر، اصلاح کانال ها سطح شهر و احداث و حفر کانال ها جدید، احداث پارک در گلستان پنج، شروع پارک منطقه امیرآباد، هم اندیشی جهت احداث پارک ساحلی گلسار پانزده، روشنایی سطح شهر، تعمیر و ترمیم و بازسازی مزار ها سطح شهر، احداث پل ها ضروری مانند گلستان 54، لایروبی انهار سطح شهر، تلاش خرید زمین باشگاه دلاوران به مبلغ حدود سیصد میلیون تومان، بازسازی باشگاه رستم و دلاوران، نظافت ساحل با دستگاه ساحل روب، پیاده رو سازی، مخلوط ریزی برخی خیابان ها داخل حریم منتهی به زمین کشاورزی، تلاش برای احداث و تحویل گرفتن پارک جنگلی ایزدشهر، خرید و تملک زمین زباله، خرید زمین پارک گلستان پنج، بازگشایی و تهاتر برای توسعه برخی معابر شهر، احداث دوربرگردان در منطقه امیرآباد، و.... من جمله فعالیت های عمرانی مهم سه منطقه بوده است.

البته ایشان شعار برابری را در میان سه منطقه از نظر هزینه کرد بودجه عمرانی را سر داده که طبق آمار هم ظاهر امر گواه مطالبی که عنوان شده می باشد، همان طور که در دو سخنرانی شهردار در مراسم عید مبعث و جشن نیمه شعبان هم بارها عنوان شده است.

رایزنی با اکثر سرمایه گذاران سطح شهر مانند اقای طاهری پور که بزرگ ترین سرمایه گذار شهر بوده و بیشترین آورده مالی را ایشان برای شهر به ارمغان آورده، کماکان که هنوز هم در حال تکمیل سیر پرونده اخذ مجوز خود برای ساختن دو برج و مجموعه تفریحی ساحلی می باشد، و.قطع به یقین بخش عظیمی از درآمد 15 میلیاردی سال گذشته حاصل آورده ایشان بوده و در سال ها آتی هم از درآمد سایر مجوزات هم بهره مند خواهیم شد

گرچه مجموعه شهرداری تهران در جلو هتل نارنجستان، پست بانک روبروی سامسونگ در منطقه امیرآباد و سایر پروژه ها تجاری و مسکونی این شهر توریستی با این همه شهرک و ساخت و ساز در آن نیز راه را برای افزایش درآمد این شهر هموار تر کرده است،

شنیده ها و مصوبات حاکی از ادامه روند عمرانی سطح شهر در سال آخر مانند آسفالت، پیاده رو سازی، دیوار سازی رودخانه سه منطقه، خصوصا دیوار سازی رودخانه گلسار 15 توسط پیمانکار آقا خاکپور هم خواهیم بود. که انجام این پروژه ها با یک حساب سر انگشتی حدود 15 میلیارد هزینه در سال 95 را در بر خواهد داشت، هر چند برای این سال با درآمد پیش بینی از طرف مجموعه طاهری پور و ساخت و ساز ایزدشهر شاید فقط برای یکی دو سال اخیر نگرانی را ایجاد نکند.

نکته دیگر حدود چهل پرسنل اداری قراردادی و حدود نود پرسنل خدمات و فصلی و فضای سبز در شهرداری مشغول به فعالیت بوده که ماهانه حدود 300 میلیون تومان حقوق ثابت دریافت میکنند، و جدا از هزینه ها دیگر جاری مانند پول سوخت و ماشین آلات و پذیرایی و تعمیر و نگهداری ادوات و... می باشد. که این رقم برخی اوقات در ماه تا ماهی پانصد میلیون هم خواهد رسید،

در دو ماده پیش بینی شده شهرداری در بودجه، یعنی ماده 16 و 17 یعنی کمک به افراد مختلف محتاج و ادارات شهرستان اعم از بهزیستی، کمیته امداد و...،  نیز ارقام قابل توجهی را به چشم بیننده خواهد رساند در صورت اطلاع رسانی.

نکته ؛
امیدوار هستیم در سخنرانی آتی شهردار، آمادگی شنیدن آمار دقیق از این دو ماده نامبرده و اطلاع رسانی عموم را داشته باشیم و شهردار محترم هم بیاناتی را در مورد مصرف دقیق بودجه به بخش عمرانی. جاری به تفکیک اطلاع رسانی نمایند.

فقط در دو سال اخیر این پرسنل وارد بدنه شهرداری شده اند، یا توسط شورای شهر، یا خود شهردار و یا پیشنهاد برخی پرسنل زیربط ؛


پرسنل موقت آبیاری : 

رحمت کلوانی _ امیرآباد
عیسی امیری _ امیرآباد
اصغر سالار _ امیرآباد
سلیمانی _ برزگر _ قاسمی _ اسماعیلی _ ( بازارسر، ساروج محله، یکی نور)


نگهبان ثابت پارک:
مجید دریایی _ ساروج محله
جعفری _ ساروج محله
قدرت حداد _ ساروج محله
سید محمود حسینی _ بازارسر

راننده پایه یک _ ثابت
محمدی_ ساروج محله
تاکسیرانی نور _ خاکپور _ بازارسر
فرمانداری _ خیراله اکبری _ ساروج محله

در میان پرسنل ثابت ؛

17 نیرو از بازارسر و ساروج محله
چهار نیرو ثابت با احتساب خسرو رضایی راننده از امیرآباد.

 لیست پرسنل در دو سال اخیر که به شهرداری ایزدشهر اضافه شده اند ( جدا از کارگران فضای سبز و خدمات) این لیست شامل مامور ادارات دیگر _ راننده _ آتش نشان _ کارمند _ آبدارچی میباشد:

کارمند ها در دو سال اخیر ؛
1)سید هادی حسینی _ بازارسر _ بخشداری
2) سلیمی _ رامسر _ بخشداری
3) جواد خاکپور _ بازارسر _ ساختمانی
4) کجوری _ امیرآباد _ کارمند
5) بهنام بینایی _ ساروج محله _ راننده
6) محمدی مصطفی _ آتش نشان _ امیرآباد
7) غلامی _ آتش نشان _ امیرآباد
9) عبدی _ بازارسر _ تاسیسات

 

کارمند ها در چند ماه گذشته ؛
1) محمدی _ بایگانی _ ساروج محله
2_خاکپور _ تاکسی رانی _ بازارسر

راننده ها:

1)رستمی فر _ راننده پایه یک _ بازارسر
2)قاسم رحمانی _ راننده فضای سبز نیسان _ بازارسر

آبدارچی ثابت شهرداری :
1) فتحی ؛ ساروج محله

 

با احداث پارک گلستان پنج و اضافه شدن سه نیرو، با اضافه شدن و تحویل پارک جنگلی و پارک امیرآباد قطعا این نیرو افزایش هم خواهد داشت، قطعا خرید ماشین آلات مانند کامیون حمل زباله هم احتیاج به جذب راننده داشته که این امر فقط در یکسال اخیر آقایان خسرو رضایی، رستمی فر، محمدی جذب شده اند جدا از راننده نیسان جناب آقا حسینی و رحمانی

بی شک این افزایش نیرو، هر چند مورد احتیاج شهرداری باشد. این مبالغ سنگین حقوق بعدها شهرداری را دچار چالش. درآمدی خواهد کرد.

نکته ؛
شهرداری ایزدشهر با این همه درآمد در دو سال اخیر تقریبا هیچ حرکتی را برای ایجاد درآمد پایدار نکرده و حتی نگران این نگرانی مردم برای فعالیت عمرانی سال ها آتی را نیز نداشته، و تقریبا تنها منبع درآمدی را که بصورت ثابت در نظر داشته همین پل ها و تابلو ها و بیلبورد ها تبلیغاتی شهر بوده که طی جدول زیر ارایه میگردد. البته به جدول زیر چند بیلبورد توسط آقا مسکریان هم اضافه شده است.

 

خود مردم قاضی خوبی در این زمینه هستند، افزایش بیلبورد و فضای تبلیغاتی شاید چندان در شهر زیبا جلوه ندهد حتی چهره بصری شهر را هم دچار یک افت فضایی میکند و یک قانون اقتصاد این می باشد که با افزایش عرضه، تقاضا هم کاهش میباید، هر چقدر این بیلبورد ها در سطح شهر اضافه گردد بعدها تعداد بیلبورد خالی زیاد خواهد بود. رقابت و جذب درآمد کاسته میشود، ضمنا در قانون راه سازی اگر کمی تامل کنیم قطعا فاصله اکثر بیلبورد ها. پل ها در ایزدشهر استاندارد نیست،

(به موجب رای هیات عمومی دیوان? عدالت اداری
اخذ عوارض از تابلوهای سردرمغازه ها و دفاترکارخلاف است.

شهرداری و شورای شهر تصمیم به اخذ عوارض از تابلوی سر درب مغازه ها ودفاتر کار گرفتند و موضوع شکایت چون در دیوان عدالت مطرح شد اخذ عوارض از تابلوی سردرب مغازه و دفتر کار را خلاف دانسته رای به ابطال تصمیمات شورا و شهرداری داد که رای هیات عمومی دیوان برای دیگر شهرداری ها و شعبات دیوان عدالت اداری لازم الاتباع هست.اطلاع رسانی کنیم که همه درجریان باشید و اگر کسی خواست تابلو سردرب مغازه یا دفتر بزند نگذارد پول زور گرفته شود !!!

رای شماره ۷۱۰ مورخ ۳ / ۶ ‌/ ۱۳۹۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری :

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 3/6/1394 با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دارسا ن شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.
رأی هيأت عمومي
هر چند به موجب بند 26 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال 1375، تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمانهای وابسته به آن با رعایت آیین نامه مالی و معاملاتی شهرداریها جزو وظایف شورای اسلامی شهر اعلام شده است، لیکن از آن جا که تابلوهای منصوب بر سر درب اماکن تجاری و اداری علی القاعده مبین معرفی محل استقرار و فعالیت اماکن مذکور است و وسیله تبلیغاتی در زمینه ارائه خدمات مربوط شناخته نمی شود و اصولاً شهرداری در این خصوص ارائه کننده خدمت خاصی نبوده تا استحقاق دریافت بهای آن را داشته باشد لذا بند 2-4 از مصوبه شماره 7 هشتاد و هشتمین جلسه دوره سوم شورای اسلامی شهر اهواز به شماره 4374-13/11/1387 مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات مرجع وضع مصوبه تشخیص داده می شود و به استناد بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود./

محمدجعفر منتظری
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری https://telegram.me/joinchat/A0lFETwZOnykzJN64KG8vA )

 

چگونه امید به همین درآمد پایدار داشته باشیم؟!

بهتر نیست بجای این همه پروژه عمرانی در سطح شهر و هدر رفت درآمد کلان آن هم در یکسال، به خاطر عمرانی صرف یک درآمد پایدار در شهر ایجاد شود مانند ساخت و اجاره پارک جنگلی، ساخت یا خرید واحد ها تجاری و...

اگر در سال های آتی سرمایه گذار این چنینی در شهر نباشد، این همه هزینه جاری باید از محل کدام درآمد تهیه شود؟!

شهردار ها اکثرا بخاطر این که فکر میکنند دوره آتی نیستند و یا انتخاب نمیشن، و یا این که هر چه درآمد داشتند رو در دوره خود باید هزینه کنند برای عمران تا بهتر کارنامه بدن به ظاهر، به فکر درآمد پایدار نیستند.

آیا بهتر نیست شهردار محترم به همراه اعضا شورای شهر فکری اساسی تر در مورد ایجاد درآمد پایدار داشته باشند و نگاه عمیق تری به عمق فاجعه اتی داشته باشند؟

آیا این همه پروژه عمرانی در شهر، در یکسال آخر فعالیت شورا، با نظارت. و کیفیت و دقت نظر همراه می باشد؟!!

بهتر نیست از برخی مردم به عنوان شورا یار و یا مشاور در امور مختلف عمرانی بهره جست؟!

همه این موارد طبق مقاله بالا و سوالات آخر آن، بستگی به نوع نگرش شما شهروندان فهیم شهر به عملکرد شهرداری منطقه و شورای شهر آن می باشد.

قضاوت با شما. ...

 

 


تگ ها


هنوز تگی وجود ندارد

3 نظر ثبت شده
شهرام در تاریخ ۱۳۹۵/۴/۱۲ :
خدا پدر مادر این شهردار رو بیامرزه در دورانی که اکثر شهرداری ها کاهش درامدی شدید داشته اند این بنده خدا با افزایش درامد داره براتون کار میکنه
شهروند در تاریخ ۱۳۹۵/۴/۱۲ :
با سلام
این مقاله را می توان به سه بخش تفکیک کرد:
1- بخش اول: معرفی و الزامات درآمدهای پایدار شهرداری که خواننده علاقه دارد در انتها به نتیجه گیری و جمع بندی برسد!!
2- بخش دوم: نگارنده مقاله، این فضای سایت را به واسطه نزدیک بودن انتخابات شورا و شهردار، بابخش تبلیغاتی و سیاسی شهری معاوضه کرده که جای بست تامل است!! عملکرد شورا و شهردار میتواند در یک بخش عملکردی مجزا مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
3- بخش سوم: که گویا نویسنده هم به نعل زده هم به میخ و توانسته در انتها انتقادات سازنده خوبی را بیان کند و به نتیجه گیری و قضاوت برسد. رسیدن به درآمدهای پایدار، نیازمند برنامه ریزی و استراتژیک بلند مدت است که ظاهرا مدیریت فعلی(شورا و شهردار) نه آن فکر کرده و نه دانش کافی در این زمینه دارد.
shahrvand در تاریخ ۱۳۹۵/۴/۱۴ :
احسنت به شهردار فعال که خیلی عالی تو این مدت کم کار کرده