پیاده رو ها و تاثیر آن بر آسایش شهروندان
۱۳۹۵/۱/۱۷پیاده رو ها ؛ اولین حلقه مفقوده شهرسازی ایزدشهر
مسیرهای پیاده یکی از اصلی ترین فضای شهری میباشد، و در آن حق تقدم و حرکت با عابرین پیاده بوده، که این حرکت بصورت رقابتی در تمام کشورها غربی رو به افزایش است، در حالی که این مهم در کشور ما، علی الخصوص در ایزدشهر در سال های اخیر به آن بی توجهی زیادی شده است...
توجه به پیاده رو ها در شهر ما بصورت غیر واقعی، آن هم نه بصورت پیاده رو های متصل بلکه بصورت تجهیز پیاده رو، آن هم صرفا بخاطر اینکه حاشیه خیابان اصلی هستند به آن توجه شده است....
شاید حرکت پیاده را نمی توان مهم ترین نوع جابجایی در فضای شهری نامید اما بدون شک یکی از مهم ترین این حرکت ها مي باشد، و باعث ارتقا و سلامت آرامش روحی و روانی انسان ها و در نتیجه باید به آن توجه خاصی داشت.
در شهر های بزرگ 5 درصد و در شهر های کوچک 75 درصد سفر های روزانه را همین پیاده تشکیل میدهند.
نکات مهم در ساخت پیاده رو علمی و کارا ؛
1- توجه به میزان و نوع کیفیت مبلمان و تجهیزات رفاهی و.ایمنی و خدماتی در پیاده رو ها ( عابرین پیاده باید در بالاترین نوع رضایت مندی استفاده کنندگان باشند)
2_ استفاده از عناصر طبیعی و فضای سبز در معابر پیاده
3_ نحوه طراحی و ساخت بدنه پیاده رو ها و کف سازی آنها و.رضایت مندی استفاده کنندگان
4_ توجه به مفاهیم معماری و رعایت اصول سازگاری و هماهنگی و.تداوم و تنوع در بالا بردن میزان رضایت مندی عابرین
حال سوال اینجاست ؛
از سال 1384 تا کنون چقدر به پیاده رو ها به عنوان بدنه اصلی شهر خطی ایزدشهر توجه شده است؟
شهرداری در ایجاد رفاه و افزایش رضایت مندی شهروندان فهیم ایزدشهر چه اقداماتی انجام داده است؟
آیا مردم ایزدشهر از نحوه ساخت و کارایی پیاده رو های شهر خود راضی هستند؟!
همه این سوالات در چند جمع بندی زیر ارایه میگردد، شاید گوشه ای از این عناوین راه گشای توسعه آتی پیاده رو های شهر ما باشد ؛
شهرداری ایزدشهر در شروع کار خود از سال 1384 تبلیغات بسیار زیادی در زمینه ساخت پیاده روهای این شهر می کرد و از آن به عنوان کلید خوش بختی شهر یاد میکرد و همواره با شعار در ایزد شهر ، حق تقدم با پیاده است پیش می رفت. شهرداری ایزدشهر در فاز اول به اجرای پیاده روهای مناطق پرجمعيت مسکونی شهر پرداخت و در مرحله دوم به تكميل مناطق مسكونى ديگر و زيرسازى برخى مناطق تجارى شهر پرداخت اما متاسفانه بعد از اتمام این مناطق دیگر هیچ اقدامی از سوی شهرداری صورت نگرفته. با پیشرفت وبزرگتر شدن مراکز اصلی شهر ایزدشهر ، نبود پیاده روی مناسب به یکی از مشکلات اصلی این شهر مبدل شده. مناطق ورودی شهر از سمت محمود اباد تا گلسار 11 ، مسافتی به حدود 4 کیلومتر در هر دو سمت خیابان با وجود داشتن مراکز تجاری و تفریحی مهم فاقد پیاده رو مناسب می باشند. .مناطق ورودی شهر از سمت نور نیز نزدیک به حدود ١ کیلومتر علیرغم مسکونی بودن نیز فاقد پیاده روی مناسب می باشد.
نکاتی در مورد کف پوش پیاده رو ها بصورت استاندارد ذکر شده است، که امروزه حد المقدور از کف پوش های بزرگ مانند 50 در 50 استفاده میکنند یا اگر بستر از سنگ ریزه باشد باید به زیر سازی این بستر توجه بیشتری داشته باشیم، مبلمان در پیاده رو ها باید هم خوانی با فرهنگ مردم بومی و محلی داشته باشد و حتی با آب و هوا منطقه نیز سازگاری نسبی را طلب نماید، جداول کار شده در کنار پیاده رو ها باید متناسب بوده و در فرایند آسفالت در دراز مدت شکل ظاهری خود را حفظ نماید، ( در مثال توضیحات بالا، همین نکته که جداول در بسیاری از نقاط خطوط اصلی شهر مانند از شهرک دلکده الی بهارنارنج که در چند سال قبل توسط شهرداری به عنوان مسیر هدایت آب سطحی بین پیاده رو و خیابان اصلی بوده، در ماهها گذشته بدلیل آسفالت حاشیه خیابان کاملا محو شده است و این یعنی عدم دقت در اجرا صحیح فعالیت های عمرانی....
_ پیاده رو های ایزدشهر فاقد یک مبلمان زیبا و منسجم در کل طول نه کیلومتر بوده و همین چند نیمکت که در سال قبل در برخی پیاده رو ها گذاشته شده، فاقد هم خوانی لازم با فرهنگ و سنن بومی بوده و نه تنها تعداد آنها کم بوده، بعضا در جانمایی آنها نیز اشتباهاتی صورت گرفته و هیچ هم خوانی با سطل های زباله و.. نیز ندارد
_ در برخی نقاط اصلی شهر نیاز به سطل های کوچک زباله و نیمکت جهت استراحت عابرین پیاده بوده که توجه مسولین را بیشتر می طلبد)
محدوده مراکز خرید، هتل نارنجستان و مراکز توريستى ديگر که فاقد پیاده رو و مسافرین بعد از پارک اتومبیل مجبور به تردد در قسمت سواره رو خیابان می باشند که در زمان شلوغی خیابان ها بسیار خطرساز می باشد.
بحث سایه دهی در پیاده رو ها باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد، و بحث تبلیغات هم در پیاده رو ها باید بسیار مورد توجه قرار گرفت، حتی اگر تجاری های بزرگی در کنار پیاده رو ها اصلی شهر وجود داشته باشند نباید اجازه داد تا خود سرانه به نصب تابلو و یا گذاشتن بنر ها ایستاده در پیاده رو و.... که زیبایی شهر را از بین میبرد اقدام کرد..
متاسفانه این امر در شهر ایزدشهر بسیار رواج داشته و هر تجاری به سبک و سیاق که خودش مدنظر دارد در پیاده رو ها به زدن تابلو و یا نور پردازی و یا حتی ساخت فضای سبز اقدام میکند و شهرداری هیچ نظارتی بر آن نداشته، این امر یک امر ساده در شهرسازی نوین میباشد.....
بحث شیب برای رفع آب گرفتگی ؛
امروز در بسیاری از نقاط ایزدشهر شیب نامناسب در برخی نقاط باعث آب گرفتگی در سطح اصلی پیاده رو ها شده است
بحث روشنایی در پیاده رو ها بخصوص در شب ؛
نکته بسیار قابل توجه در شهر ایزدشهر این میباشد که قبل از اجرای پیاده رو سازی به زیر ساخت آن توجهی نشده است و اکثر تاسیسات زیربنایی مانند آب و برق و.... امروزه باعث تخریب بسیاری از پیاده رو ها شده است، مثلا. ابتدا تعویض لوله اب شهری متناسب با رشد جمعیت شهر صورت نگرفته و روی این پیاده رو ها سنگ فرش شده، که در سال های اخیر شاهد ترکیدن لوله آب در برخی نقاط میشویم.
نکته دیگر روشنایی که همین چراغ ها جدید که شهرداری ایزدشهر در نصب آن اقدام کرده است، در مورد کابل کشی آن در بسیاری از نقاط شاهد شکستن و برش پیاده رو ها و از بین رفتن این حداقل پیاده رو سالم را داریم.
استاندارد نور پردازی در این پیاده رو ها و در برخی نقاط عدم رعایت فاصله درست و صحیح و نبود نور كافى باعث آزردگی خاطر عابرین نیز میشود. امید است در آتی شهرداری توجهی بیشتری به بحث روشنایی معابر پیاده داشته باشد چون امروزه نور پردازی در شهرسازی جز موارد مهم و حساس بوده که بسیاری از شهرداری ها دنیا به آن توجه ویژه ای دارند.
نکته دیگر بحث پارکینگ ها و ورودی تجاری ها به پیاده رو ها ؛
اگر پارکینگ متصل به خیابان باشد باید سطح شیب دار تعبیه شود که حرکت خودرو در آن امکان پذیر باشد، اما بدلیل محدودیت فضا معمولا این سطح رعایت نمی شود.
عرض مفید پیاده رو ها ؛
اگر فردی به تماشا واحد تجاری در پیاده رو ها بپردازد حداقل 0/5 متر فضا اشغال میکند، درخت و شیرآلات آتش نشانی و سطل زباله و... هم 0/6 متر عرض را در بر میگیرند، انسان ها معمولا کنار دیوار حرکت نمی کنند و با فاصله 0/3 حرکت کرده، پس بطور مثال برای دو متر پیاده رو مفید باید 3/4 متر فضا در نظر گرفت.
این امر در بسیاری از نقاط شهر ما توجه نشده است..
در پایان اینکه، پیاده رو ها در شهر ما جز لاینفک طراحی شهری بوده و شهرداری باید بصورت مستمر به آن توجه داشته، امروزه بسیاری از ساعات و اوقات روزمره را در شهرها و در همین پیاده رو ها سپری میکنیم و فرزندان ما در همین پیاده رو ها قدم بر می دارند، امیدوار هستیم با یک برنامه ریزی و نگاه منسجم به این امر توجه ویژه و اصولی شود.
عدم رسیدگی به پیاده روهای مراکز تجاری و پر تردد شهر
وضعیت پیاده رو در نزدیکی هتل نارنجستان که در تعطیلات با توجه به ریزش مسافرین و شلوغی ، بعد از پارک اتومبیل پیاده رویی برای تردد مسافرین وجود ندارد.
پیاده رو های نا مناسب
عدم وجود پیاده رو در برخی مناطق شهر
عدم وجود پیاده رو در برخی مناطق شهر
عدم وجود پیاده رو در برخی مناطق شهر
محو شدن مسیر هدایت آب سطحی بین پیاده رو و خیابان اصلی
سلام
به پیاده رو ها در جلو ویلا انصاری توجه کنید! جالب هستش انگار جنگل خصوصی شخص هستش. دلخوش هستیم نیم متر برای عبور عابر گذاشته، چهار سال بعد درختان بزرگ بشن برای سیم برق هم خطر ساز نیس.. شهردار محترم جناب مهندس یحیی پور کجا دنیا این چنین پیاده رو دیده آید؟!!!!!