شمارش معکوس برای اجرای پروژه دوربرگردان ایزدشهر ( منطقه امیرآباد)

۱۳۹۵/۱/۲۹

1_ وعده و وعید های شهرداری ایزدشهر در اجرای پروژه دوربرگردان ایزدشهر چه وقتی به عمل می پیوندد؟
2_ چرا چندین بار مکان اجرای دوربرگردان جابجا شده است؟
3_ پیمانکار اجرایی این پروژه، بومی بوده یا غیر بومی؟ نحوه انتخاب آن چگونه بوده است؟
4_ آیا اجرای این پروژه در حل بحران مسافت طولانی از شرق ایزدشهر الی بیگ سی، موفق خواهد بود؟!!
5_ ضعف ها و قوت ها یک دوربرگردان از نظر علم ترافیک چیست؟
6- دوربرگردان بهتر است یا بریدگی یا میدان؟!
7- آیا با انسداد دائمی بریدگی روبروی بیگ سی شاهد اعتراض شهروندان این مناطق خواهیم بود؟

 

دوربرگردان ؛
که به اصطلاح عموم به بریدگی ها شهرت دارند، هر چند در بطن اجرایی تفاوت هایی بین دوربرگردان و بریدگی خواهد بود، راه حل خطر ناکی برای گذر از یک سمت بزرگ راه یا خیابان به سمت دیگر آن می باشد، خطرات زیادی با اجرای بریدگی ها حاصل میشود که مهم ترین آن انحراف به چپ مخصوصا در بزرگ راه ها یا خیابان های عریض بسیار خطرناک تر میباشد، چون خودرو وارد محدوده ای میشود که در آن اتومبیل های دیگر مجاز می باشند تا با سرعت بیشتری حرکت کنند.

اگر خودرویی باید به طرف دیگر خیابان از طریق بریدگی برود باید مراحل زیر را انجام دهد؟
1_ انحراف به چپ تدریجی در حین کاهش سرعت
2_ ورود به باند تند رو یا بلند سبقت، کماکان در حین کاهش سرعت
3_ توقف در باند سرعت یا سبقت در محل بریدگی
4_ ورود به باند تند رو در سمت مقابل با سرعت نزدیک به صفر با زاویه ای تقریبا قائم !
برای اتوبوس یا تریلر کاملا چشم گیر میباشد.

نکته ؛
معمولا برای کاهش خطرات فوق ناشی از احداث بریدگی یا دوربرگردان، در دو سمت آن باید سرعت گیر احداث می کنند، یا با تعریض منطقه بریدگی، ناحیه ای به اصطلاح امن را برای اتومبیل ها تعبیه میکنند.

در جهان ؛
ساختن و احداث بریدگی یا دوربرگردان ها کاملا غیر اصولی بوده و امروزه روش ها متداول دیگری استفاده میشود مانند ؛
1_ ساختن میدان و نصب چراغ ها و علایم راهنمایی ( نرسیده به میدان)
2_ ساختن زیر گذر یا رو گذر مخصوصا در بزرگ راه خارج شهری

چرا در ایران، موارد فوق رعایت نمی شود و به احداث بریدگی یا دوربرگردان ها تاکید میشود؟
مهندسین ترافیک اذعان دارند:
1_در ایران به دلیل تمکین نکردن به قوانین راهنمایی و رانندگی مانند سایر کشورها
2_ رعایت نکردن فواصل طولی و جانبی چه در حرکت و چه در حالت توقف
3_ عجله در گذر از چراغ سبز
4_ تغییر مسیر ناگهانی غالبا بدون استفاده از چراغ راهنما

 

حال به این نتیجه می‌رسیم در ایزدشهر چاره ای جز احداث بریدگی یا دوربرگردان نبوده است به بررسی مورد زیر می پردازیم ؛

از نظر علمی میدان راه حل آسانی و هم چنین علمی تر می باشد، هر چند برخی اوقات در ایران قانون حق تقدم جایش را به قانون هر کسی توانست داده است، البته نباید کیفیت نامناسب آسفالت، دست انداز ها خطرناک، نبودن خط کشی یا خط کشی غلط، موانع نا خواسته مانند عابر پیاده در بزرگ راه را نادیده گرفت.

از ابتدای شهر ایزدشهر، سمت شرق حوالی نارنجستان، یک بریدگی در سمت گلسار یک وجود دارد که با توجه به سه ورودی اصلی منطقه امیرآباد یعنی ( گلستان 84 نوخط _ گلستان 78 مصنی خط _ گلستان 73 مدرسه) بریدگی بعدی حدود سه الی چهار کیلومتر به سمت غرب یعنی روبروی بیگ سی می باشد، که این امر هنگام تردد، خصوصا ایام شلوغی و پیک ترافیک، باعث نارضایتی شهروندان این مناطق شده است، همچنین در ایام تعطیلات به دلیل هدایت بار ترافیکی بیشتر به این منطقه باعث ترافیک سنگین در مناطق اصلی شهر می شد، موضوع پس از امضا اکثر منطقه و درخواست شهردار محترم در شورای ترافیک شهرستان مطرح شده است، و پس از رایزنی ها متعدد با احداث دوربرگردان در روبروی مجتمع ملت سمت امیرآباد و اصلاح بریدگی گلسار یک و انسداد بریدگی روبروی بیگ سی، مورد موافقت قرار گرفت.
دلیل انسداد بریدگی روبروی بیگ سی هم کاهش حجم ترافیک و تصادف ها مختلف خصوصا ایام شلوغی شهر اعلام شده است.

پس از سیر مراحل اداری با پیشنهاد اعضا شورای شهر وقت و بررسی مجدد رییس راهور و اعضا شورای ترافیک و پس از اعتراض برخی مالکین محل احداث جابجایی چند متری داشته است، موضوع پس از ابلاغ به  شهرداری برای اجرا توسط مهندس جهان فر نقشه برداری شده است ( ایشان مدرس دانشگاه علامه محدث نوری هم میباشد) .

نتیجه نهایی مرحله آخر جلسه شورا ترافیک به شرح زیر میباشد ؛
1_ اصلاح بریدگی گلسار یک
2_ احداث دوربرگردان در جلو درب اصلی بانک ملت
3_ نصب دوربین کنترل سرعت در ایزدشهر بدلیل بررسی دقیق تر و کاهش تصادفات در سطح شهر

حال نصب دوربرگردان خود شامل موارد زیر میباشد ؛
1_ زدن سرعت گیر در دو سمت دوربرگردان
2_ نصب علایم ترافیکی و روشنایی از ابتدا تا انتها محل احداث پروژه
3_ احداث دوربرگردان و خط کشی های آن
4_ تعریض دو سمت دوربرگردان جهت تردد راحت خودرو ها و آسفالت آنها

محل احداث دوربرگردان

محل اولیه اجرای دوربرگردان نزدیکی درب ورودی شهرک ساحلی امیرآباد بوده اما بدلیل اعتراض برخی مالکین، حدود 80 متر تغییر مکان داشته است.

این پروژه پس از برگزاری مناقصه توسط پیمانکار بومی آقای نقی خاکپور که برنده مناقصه بوده است، به اجرا در خواهد آمد ونیز زمان اجرای پروژه حدودا از یک ماه دیگر خواهد بود.

حال باید دید انتظار مردم شهر برای یک پروژه دقیق و علمی بر آورده خواهد شد؟!
آیا در اجرای دوربرگردان استاندارد های ذکر شده رعایت میشود؟!
این دوربرگردان مانند دوربرگردان شهر کناری دارای نقص خواهد بود؟!
دور زدن چه خودرو هایی در این دوربرگردان امکان خواهد داشت؟
همه و همه به زودی و پس از آغاز این پروژه، قابل بررسی خواهد بود... 

اما بدون شک بزرگترین خطا در طرح اولیه ی شورای ترافیک، انسداد دائمی بریدگی روبروی بیگ سی بوده، زیرا با انسداد این بریدگی به دلیل افزایش مسافت بین دو بریدگی در یکی از مناطق پرجمعیت و اصلی شهر قطعا شاهد اعتراض شهروندان در این مناطق خواهيم بود و باز هم جمع آوری امضا و دوباره کاری ها...
اما با مخالفت شورای شهر ایزدشهر و لغو انسداد دائمی، فقط به صورت موقت در ایام تعطیلات و شلوغی بسته خواهد شد.


منتظر تحلیل ها پس از اجرای این پروژه در سایت ایزدشهر من باشید.



تگ ها


دوربرگردان پروژه های عمرانی بررسی مشکلات ایزدشهر

1 نظر ثبت شده
درزی در تاریخ ۱۳۹۵/۲/۳ :
خیلی خوشحال شدم وقتی این خبر رو شنیدم. چند سال پیگیری بالاخره جواب داد. از همه متشکر هستیم واقعا برای تردد دچار مشکل بودیم فاصله دو بریدگی زیاد بود دست مریزاد